Translate,Home

zondag 15 juli 2012

Weekbabbel 24 juni - 1 juli 2012


Vakantietijd … duiventijd

Het begin van de vakantie voor veel liefhebbers zit er weer aan te komen . Maar is het voor duivenmelkers wel vakantie. Als ik deze week kijk kan je inkorven op maandag , dinsdag , donderdag en vrijdag , dan zaterdag met de klok naar het gebouw. Zit het tegen ook nog zondag … nou fijne vakantie. Je hoeft niet mee te doen …  je mag mee doen. Dat weet ik wel , het is zo dat de verenigingen steeds kleiner worden en vaak zijn het de zelfde mensen die het werk doen. En dan moeten wij in Afdeling 7 de duiven ook nog aanvoeren en op maandag de lege manden weer ophalen. Als je het allemaal met enkele personen moet doen heb je er een dagtaak aan. Jaren geleden was ik ook met Andre de gelukkige , we waren 14 dagen achter elkaar op pad of in het clubgebouw. Na 14 dagen dacht ik : ik hoop dat zaterdag alle duiven weg blijven. Maar ach , dat meen je natuurlijk niet. Het wordt wel erg veel voor enkele vrijwilligers. Sommigen zeggen het gaat toch goed zo , ja als je je duiven inkorf en snel naar huis dan is het makkelijk. Mocht je eens vragen kan je vanavond mee helpen dan heeft men toevallig een verjaardag. In sommige families is men denk ik meerdere keren per jaar jarig. Ach dan laat je dat maar en doe je met dezelfde mensen het werk zolang het nog gaat. We verzorgen onze duiven goed , we hebben er immers veel voor over dat alles goed verloopt.


Op eigen hok

Dinsdagavond zijn er 4 duiven mee gegaan naar de overnacht vlucht Periqueux 805 km. Het zijn 2 doffers die naar Aurillac zijn geweest en 2 duivinnen. Vrijdagmiddag zouden ze gelost worden maar dat ging niet door. Omdat er misschien nachtvliegers zouden zijn omdat de afstand met ZW wind te kort is. Dus dan komende winter bepalen dat men als het wind mee is maar een stuk verder gaat. Ik denk als je lost om 17 uur dat het aantal nachtvliegen ook wel zal meevallen. Nu hoor ik u zeggen 17 uur , ja vroeger werd Brive en Ruffec om 16 uur gelost (geen zomertijd) dus kan nu 17 uur ook best. Als men bang is voor gewonde duiven vanwege nachtvliegers dan kan men ook als er kopwind wordt aangegeven de wedstrijd niet door laten. Of naar de andere kant van de aardbol rijden zodat ze de wind mee hebben. Het lijkt wel of dat we alleen maar mooi weer en wind mee duiven krijgen. Is het eens wat zwaarder dan hebben ze het moeilijk. Kijk eens naar vorig jaar alleen vluchten met wind mee voor de jongen en als het nu iets tegen zit hebben de jaarlingen het bijzonder moeilijk. Dan zucht ik net als veel liefhebbers , hadden we voor de jongen Orleans , Bourges en Chateauroux maar weer. De beste hiervan werden later de beste duiven. Die tijd krijgen we denk ik niet zo gauw terug. Ja hoor de overnacht vlucht Periqueux duiven zijn zaterdagmorgen om 7 uur gelost. Ik vind nog steeds dat een overnacht een overnacht hoort te zijn , ondanks dat ik voor mijn doen een duif goed op tijd had. Het was een dagfond duivin ze liep om 17.58 naar binnen en had met deze tijd de eerste in de club en de 17e in de regio 3b tegen 704 duiven. In ons NIC zat Corne Keynemans om 18.01 hij zat me net voor , proficiat Corne. Een doffer die naar Aurillac mee was geweest arriveerde zaterdag om 21.00 uur. Zondagmorgen veel regen en in de middag klaarde het af en toe wat op en toen arriveerde de andere overnachtdoffer. Dus als alles goed gaat kunnen ze over 5 weken weer mee naar een overnacht vlucht.

Naar Blois 545 km zijn 14 duiven mee geweest 8 weduwnaars en 6 duivinnen. Na om 7.00 uur te zijn gelost stond 12.43.50 op de display toen de eerste naar binnen ging dit na 1 ½ minuut op het dak te hebben gezeten. De eerste vier waren duivinnen (nonnen). Het werd de 1e in de club en 2e in de regio 3b dit tegen 809 duiven. In club en regio 3b 7 duiven in de uitslag. Bij de afdeling maar 4 stuks , wel een vroege de 31e tegen 5325 duiven.

De derde vlucht van dit weekend was vanuit Nanteuil le Haudouin 342 km. Hierop 20 mee ook enkele die al 3 of 4 weken niet mee waren geweest. Op deze vlucht gingen 15 weduwnaars en 5 duivinnen mee. Er kwamen 2 doffers gelijk , paar rondjes nog één er bij en nog een minuutje vliegen. Deze drie liepen naar binnen liepen om 11.53 uur. Toen ze maar net binnen waren dook een duivin gelijk op de klep en naar binnen deze zat ook nog op 11.53 Hadden de doffers maar zo snel naar binnen gegaan maar ach ik ben best tevreden. Ze kwamen vlot in 10 minuten tijd zaten er 18 van de 20 weer in het hok. In de club werd begonnen met 4-5-6-enz. en 17 in de uitslag. In de regio moet er nu 14.00 uur zondagmiddag nog één vereniging de gegevens doorsturen , op dit moment staan er daar nog 13 op papier.

Dat het weer niet te best is zie je op teletekst dat er veel africhtingen worden afgelast of ze worden verschoven naar een andere dag. Niet alleen wij duivenmelkers maar ik denk dat veel mensen snakken naar een beetje mooi weer. Zelf heb ik de jongen 1x weggebracht naar Vuren ongeveer 4 km. Ze deden er 25 minuten over maar dat geeft niet. Anders ga ik gelijk de brug over maar met dit weer even rustig aan , ik hoop wel wat bruikbare duiven voor volgend jaar over te houden. Geduld is een schone zaak.
Komend weekend ik kan wel zeggen gelukkig maar één vlucht. Donderdag in manden voor de midfond vlucht Sens 425 km. Als het dan eens mooi weer was met een kopwindje ….. ik blijf er van dromen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten