Translate,Home

zondag 28 oktober 2012

weekbabbel 28 oktober - 4 november


Herfst 2012

 
Je kan aan de bomen zien dat het herfst is , wat een prachtige kleuren zijn de bladeren. Aan de temperaturen zou je begin voorbije week niet zeggen dat het herfst is , temperaturen boven de 20 graden. Maandag 22 oktober zelf de warmste 22e oktober ooit gemeten. Dat we dat weer hebben mee mogen maken. Super weer voor mens , maar ook voor de duiven nu ze nog ruien. De duiven worden steeds mooier al moeten de meeste nog 2 pennen ruien. Tijd genoeg voor die laatste pennen want het is de bedoeling dat ze in 2012 niet meer gekoppeld worden. Het zal wel begin januari worden , zo zijn de jongen iets later dan eerdere jaren. Heb ze weleens meer begin januari gekoppeld en de jongen vlogen toen ook goed. Was het begin deze week extreem warm nu eind deze week is het een stuk kouder geworden zelfs al weer flinke nachtvorst , maar ja , wat wil je  het is rond 1 november. Voor het zelfde geld hebben we de eerste sneeuwbuien. Iets waar de kleinkinderen het nu al over hebben , sneeuw vinden ze prachtig die rakkers. Toch hoop ik dat we een zachte winter krijgen. Vorig jaar tijdens de vorstperiode 3x per dag water geven omdat het water bevroren was is wel heel veel werk. In het hok was het een keer min 20 graden brrr … ik moet er niet aan denken. De echte winterkwekers zijn de duiven al aan het voorbereiden , ongeveer 25 november zullen die weer koppelen. Ook weer een leuke tijd de kweek , ik ben altijd weer benieuwd wat voor kleur de jongen worden. Die wel vroeg kweken alvast succes , hopelijk zitten er enkele toppertjes bij.
 
Op eigen hok
 
Met de duiven gaat alles z’n gangetje , elke dag liggen er weer verschillende slagpennen op de grond. Dit gaat gewoon door ondanks dat het nu in één keer weer koud is geworden. Het scheelt 14 graden met een dag of vijf geleden en nu ook nog een koude noorden wind … brr. Dan denk ik wat heb ik het tegenwoordig snel koud. Over een goeie week mag ik weer de griepspuit gaan halen en zo kom ik hopelijk zonder veel trammelant de winter door. Gelukkig is de grote rui achter de rug en dat vind ik wel lekker. Niet meer al die veren in het hok , nou ligt hier een hele laag onder de lopende band. Als de duiven eens in de ren zitten dan daar eens die boel opruimen natuurlijk met het masker op. Zo’n masker scheelt heel veel , deze heb ik enkele jaren geleden op de beurs gekocht bij GPS en er zijn losse filters bij te verkrijgen. Een masker zou ik iedereen aanraden , duivensport is een fijne hobby maar je moet er zelf ook gezond bij blijven. Duivenstof is niet best voor je longen en daar kan een masker goed bij helpen. De duiven zijn er heel snel aangewend. Had eerst zo’n los kapje maar dat ging bij mij niet zo goed. Al gauw was de bril aangeslagen en als je dan een duif beet nam was het maar bossen welke het was. Wel misschien ideaal met de selectie , je ziet niet welke duif het is , dus geen voorkeur voor een bepaalde duif. Maar ach , een wat mindere duif in de hand die hard vliegt wordt iedere week steeds mooier. Er zijn maar weinig liefhebbers die er veel verstand van hebben , je heb wel een bepaalde voorkeur voor een type duif. Als ik dat verstand eens had dan kweekte ik maar weinig jongen maar omdat ik het niet weet kweek je er eigenlijk te veel. Dit in de hoop dat er enkele bruikbare duiven bij zijn. Om echte toppers te kweken daar zullen de meesten van u , net als ik alleen van kunnen dromen. Al moet ik toegeven dat er hier best knappe duiven zitten.
 
Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl
U kan de weekbabbel en andere zaken bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten