Translate,Home

zondag 10 april 2016

weekbabbel 10 - 17 april 2016

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                         Los en nu snel naar huis.
 Hoge snelheden

Op het eerste weekend dat in heel Nederland de duiven in concours stonden werden er heel hoge snelheden behaald. De hoogste snelheden zaten dichtbij de 1800 meter per minuut. Wel hadden de westerlijke liefhebbers een veel hogere snelheid dan de oosterlijk gelegen hokken. Het gezegde is : de wind maakt de duiven is zeker op de korte vluchten nog steeds het geval. Waarschijnlijk kwamen de duiven van Afdeling 8 vanuit Meer , voor mij 45 km , hier volop over. Ze waren gelost om 11.15 en om 11.41 zag ik het eerste koppel gevolgd in enkele minuten tijd door heel wat meer koppels. De Afdelingen 8 – 9 en 11 komen hier meestal wel over. Moeten dan later de duiven van onze Afdeling 7 komen dan zie ik vaak alleen de duiven van me zelf. De trek van onze duiven ligt blijkbaar naar het westen en dat was 10 jaar geleden wel anders. Als er dan duiven over vlogen dan doken er duiven van mij uit de koppels. Nu is het maar zelden als ze goed komen. Mocht dit zo blijven dan zullen ze het later dit jaar op de dagfond mogen bewijzen. Dat is een stukje verder en is minder windgevoelig.

Op eigen hok

Een gezegde is een goeie repetitie is een slechte generale. Nou dat gezegde komt hier deze week in ieder geval wel uit. De duiven zagen er prima uit en ik had  hoop op een goede uitslag. Nadat ze om 11.30 uur in Asse Zellik waren gelost dacht ik voor 12.40 uur een duif te moeten hebben om vroeg te zitten. Dat werd deze week wel even anders. Om 12.45.55 uur ging de eerste naar binnen en 5 minuten later de volgende twee. In de club 3 prijsjes van de 30 en in de regio maar 1 op papier. Dit is de slechtste vitesse vlucht die ik ooit heb gehad. Ze kwamen heel traag. Allen zijn ze met de zuidoosten wind doorgegaan en kwamen terug uit het noorden. Waren ze te goed !!  Wie het weet mag het zeggen. Bij een ander zijn ze er ook , dus ze zijn een beetje dom. Die vorige week als eerste in de klok zat kwam nu als laatste. Ze zijn gelukkig allemaal gezond en wel terug. Deze week toch maar weer hetzelfde doen en dan maar weer zien hoe het volgende week uit Feluy 157 km verloopt. Hopelijk dan geen zuid en oost in de windrichting. We zullen het zien.
Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com
U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten