Translate,Home

zondag 29 september 2013

weekbabbel 29 september - 6 oktober 2013

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

2010-1685364  ook dit jaar de beste van het hok.

Verliezen en vlieglijsten

Je hoor dit jaar weer over verliezen bij de jongen , bij de een meer dan bij een ander. Hier is het dit jaar zo gegaan. Op 10 juni zijn 37 jongen geënt tegen paramixo , 3 maanden later dan eerdere jaren. Voor de eerste africhting zijn er twee van het hok weg , mogelijk door de roofvogel maar dat is niet zeker. Doordat ik zelf niet fit was zijn ze toch nog 5 keer weg gebracht voor de vluchten. Naar Almkerk 2x (12 km) , Geertruidenberg 2x (19 km) en Ulvenhout 1x (39 km) dus niet heel erg veel. Op de eerste en enige africhting van de regio gingen er 35 mee en 1 niet terug. Van de eerste 5 vluchten zijn ze alle terug gekomen. Daarna van 17 aug. Morlincourt nog één onderweg en twee van 1 sept. Mantes la Jolie. Dus na de laatste vlucht waren er nog 31 van de 35 dus wat dat betreft niet ontevreden. Nu praat men dat je later met de jongen moet gaan vliegen om dan minder verliezen te hebben. Als ik zo hoor zijn er van de natour en taart vluchten ook nogal wat jongen onderweg. Later vliegen…  wat mij betreft niet , wie het hardst roept wordt het meest gehoord. Maar daarom moet je er altijd niet direct naar luisteren. Net als met de discussie over grote inkorvers , je leest regelmatig dat een columnist tegen de grote inkorvers is. Als je er dan zo tegen ben en zelf meer dan 80 oude mee geef , zeg ik beetje vreemd.
De NPO heeft verschillende werkgroepen in het leven geroepen. Eén van die werkgroepen gaat over het vliegen wat ons het meeste aanspreekt. Deze commissie komt oa met advies om een vlieglijst waar maximaal 30 duiven op mogen staan voor het vliegseizoen en deze moet je vóór de eerste vlucht inleveren. Vlieg je bv op totaal weduwschap met 30 koppels dus 60 duiven dan vliegen 30 duiven voor Jan Doedel mee. O nee , ze kunnen wel in aanmerking komen voor het duifkampioenschap en er worden twee uitslagen gemaakt. Welke uitslag wordt de teletekst uitslag vraag ik me dan af ?
Als je met 30 koppels op weduwschap speelt en op de natour de duivinnen op nest , welke moet je dan bij die 30 zetten. Lijkt me meer een aangewezen 30 kampioenschap en ik denk dat er veel minder duiven gaan komen. Misschien ben ik wel ouderwets maar ik vind het verfijnde systeem het beste. Tien mee 1 draaien , 25 mee 2,5 draaien , 80 mee 8 draaien en daarvan de gemiddelde punten. Hiermee telt van iedereen 10% van de duiven. Met het verfijnde systeem krijg je ook minder duiven vooral die om een kampioenschap spelen. Men gaat er 10 , 20 of 30 inkorven , dus minder duiven. Als je er 30 voor het seizoen op moet geven gaat men minder duiven houden. De betere liefhebbers gaan de uitslag nog meer domineren denk ik zo want die zullen proberen hun beste 30 op te geven. Ook wat ik begrijp een voorstel om een apart kampioenschap onaangewezen en aangewezen , hiermee komt het beste hok duiven naar boven en aangewezen de beste liefhebber , dit is wat ik al jaren schrijf , zouden sommige commissie leden de weekbabbel lezen …. haha.

Op eigen hok

De voorbije week eerst droog en bewolkt , gelukkig kwam er de laatste dagen de zon bij en was het best mooi herfst weer. Tot half volgende week zal het zo blijven volgens de voorspellingen. Toch kan je in de morgen best zien dat het zomer tijd is , de zon houd daar immers geen rekening mee. De doffers die in de ene helft zitten zijn al enkele dagen los geweest. Ze gaan er in de middag uit en een uurtje later roep ik ze dan weer naar binnen. De klep blijft open zodat de jonge doffers in en uit kunnen gaan. Als je ze nu ziet halve staarten , nogal wat pennen kwijt en de grote rui dan verbaas het me dat ze toch wel een poosje blijven vliegen. Dus wat dat aangaat lig ik al voor op andere jaren , ze kwamen toen na de laatste vlucht niet meer los en moesten ze in maart naar het weduwnaars gedeelte over gewend worden. In het andere gedeelte zitten nog wat onbevlogen doffers en deze mogen komende week naar buiten. Later gaan de duivinnen die met z’n allen in het jonge duiven gedeelte zitten naar buiten. Wil als het weer het toelaat ze om de dag loslaten. Ook mogen ze 2x per week een bad nemen in de ren geen geslenter op het dak. Als ze nat op het dak liggen zouden ze zomaar een gemakkelijke prooi voor een roofvogel zijn die even aan komt. Dat liever niet zoals u zult begrijpen.

Bon voor H.E.L.D.

We hebben besloten om niet veel bonnen te geven , toch hebben we op verzoek van Arie Huizer van http://www.duivenvaria.nl een bon gegeven voor één jong 2014 in overleg.
Deze bon staat op http://toppigeons.com bij de stichting H.E.L.D.  Alle gelden gaan naar het Familiehuis van Daniël de Hoed kliniek in Rotterdam.  U kan op deze bon nummer 70 bieden tot 5 oktober 22.00 uur.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten