Translate,Home

zondag 13 oktober 2013

weekbabbel 13 - 20 oktober 2014

Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                    bomen gaan weer kleuren  (foto 13-10-2013)

Een ditje en een datje

Wat een omslag met het weer , koud , nat en winderig , ik vind er niet zoveel aan. Nu ik dit zondagmorgen type regent het heel hard , de regenmeter geeft al 34 mm aan. Sommige bomen beginnen alweer herfst kleuren te krijgen. Nu ook weer vroeg donker , als eind deze maand de normale tijd weer in gaat is het om half zes al donker. Lange avonden voor de vele vergaderingen die weer komen. Ben meestal naar de vergaderingen geweest van kring en afdeling maar de laatste jaren laat ik het maar aan anderen over. Maar afwachten wat er uit de hoge hoed komt voor het volgend seizoen. Iedere maand is in mijn afdeling een gesprek met regio bestuur en of een commissie. Zodoende is er al veel bepraat en is de vergadering vaak maar een formaliteit. Duurde vroeger een vergadering tot middernacht , nu is men in een paar uurtjes klaar. Er zijn veel oudere liefhebbers in de zaal en die vinden het wel goed. Het zal onze tijd wel duren hoorde je nog wel eens zeggen. Als je kijk in veel verenigingen hoe weinig leden er onder de 50 jaar zijn dan is dit eigenlijk schrikbarend. De clubs worden steeds kleiner en als men over enkele jaren verder weg zou moeten om in te korven dan gaat denk ik het ledental razend snel naar beneden. Veel ouderen kunnen nu nog wat duiven houden van hun AOW tje , maar dan zal het wel betaalbaar moeten blijven.  
Hoorde dat een bekende combinatie uit Gorinchem apart gaan vliegen. Vele jaren hebben ze samen heel hard gevlogen. Als je vrouw en kinderen heb , kan je niet altijd bij je duivenmaatje bij de duiven zijn. Vrouw lief heeft dan ook graag haar man bij de deur en ze heeft eigenlijk nog gelijk ook. Hoorde dat er een hok van 11 meter is neergezet. Jongens allebei veel succes , ik hoop dat ik jullie beide volgend jaar weer partij kan geven.

Op eigen hok

Met de rui gaat het aardig goed , zo te zien staan ze op twee of drie oude pennen. Ik pak de duiven bijna nooit beet , niet in het vliegseizoen en nu ze ruien zeker niet. Laat ze maar rustig zitten , één keer verkeerd pakken vergeten ze nooit meer. Zoals u weet werk ik niet meer en heb tijd genoeg maar daarom zit ik toch niet veel in het hok. Als de ouden naar binnen gaan na een training voer in de bak en snel uit het hok. De jongen voerde ik al verschillende jaren van buitenaf op een voerplaat die in de ren lag. Zo hoefde ik dan niet in het hok te komen. Uit onderzoeken bleek dit jaar dat ik astma heb dus nu maar een masker op in het hok. Had dit masker al jaren op met schoonmaken. Wil als het half kan toch de duiven houden , je moet toch wat te doen hebben niet waar. Er is meer dan in het hok zitten , zo is het ook leuk om achter de computer te zitten en te kijken welke duiven met elkaar gekoppeld gaan worden. De kwekers zitten al jaren in kweekboxen en dan is koppelen gemakkelijk. Een doffer een andere duivin geven is ook geen probleem. En je weet zo ook zeker dat de jongen uit dat koppel komen. Je hoef niet in het hok te zijn met koppelen om het in de gaten te houden. Wel zit er in een kweekbox een schapje , mocht de doffer te gek doen dan kan de duivin daar even op vluchten. Ik zeg wel kweekkoppels maar eigenlijk kan ik beter zeggen vermeerderaars want echte kweekkoppels zijn er niet zo heel veel. Heb een koppel waar vijf vlieg doffers uit zijn gekomen en vier er van hebben 1-2-3-4 teletekst gehaald , dit zou je toch wel als een goed koppel kunnen bestempelen. Het is zo wat bij de ene liefhebber een super is dat is bij een ander een gewone duif. Het is maar net hoe hoog de lat ligt. De ene liefhebber kan zijn duiven de hemel in prijzen terwijl het maar gewone duiven zijn en daar moet je doorheen kunnen kijken. 

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten