Translate,Home

zondag 1 maart 2015

weekbabbel 1 - 8 maart 2015

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                         Freule tussen de jongen

Komend weekend beurs

Op 7 en 8 maart is al weer de 20e Voorjaarsbeurs. Weet nog dat het begon in de brabanthallen in Den Bosch. Ik denk dat ik deze beurs bijna ieder jaar heb bezocht. Vanaf het begin een druk bezochte beurs. Zo net voor het vliegseizoen natuurlijk een mooie datum om te kijken of er wat nieuws onder de zon is voor uw duiven. Je kan ook jongen kopen die in grote getale aanwezig zijn. Ook kom je wel iemand tegen waar je een praatje mee maakt. Tegenwoordig is het dat veel liefhebbers over willen of al zijn gegaan op natuurproducten. Alle firma’s zijn in hoog tempo op zoek naar een nieuw product. Wat ze zelf verkopen is natuurlijk het allerbeste en dat zou ik ook zeggen als ik een bedrijf had. Als liefhebber moet je heel goed uitkijken wat je koopt en niet alles geloven wat men zegt. Mocht je de verleiding niet kunnen weerstaan en toch wat in huis halen dan moet je de duiven er goed mee testen en niet in de kast laten staan. Martin van Zon schreef deze week in het dikke Spoor van deze week dat ene Kurt Platteeuw jaren geleden is begonnen om geen antibiotica meer aan zijn duiven te geven.  Hij ging duiven houden op een natuurlijke manier. En … hij ging steeds harder vliegen , dit tot frustraties van veel liefhebbers. Heeft u geen Spoor neem hem mee van de beurs en lees het hele verhaal. Heb al meer geschreven geef mij maar gezonde boeren duiven.  

Op eigen hok

Voorbije vrijdag zijn de zomer doffers van vorig jaar voor de eerste keer dit jaar los geweest. Het is wel even wennen zo voor de eerste keer de lucht in. Ze konden in en uit vliegen en na een paar uurtjes naar binnen geroepen. Er ontbraken er nog vier , die kwamen later. Ze wisten waar ze naar binnen moesten daar deze vorig jaar na het seizoen al een poosje uit hun verblijf voor 2015 los waren geweest. Daar heb ik nu weer voordeel van. Nu de struiken achter en naast het hok weg zijn hoop ik geen sperwers te zien in de buurt van het hok. Zaterdag weer goed weer met een stevige wind , toch weer een poosje naar buiten en nu ook alles weer in het hok. De eerste week is het zeg maar speelkwartier , vliegen , naar binnen of naar buiten , alles mag. De oudere vliegdoffers zitten nu op een jong en die blijven nog even binnen. Komende week proberen om de nonnen en zomer duivinnen los te laten. Deze zijn na de vluchten niet meer los geweest. Deze zullen nog wel even moeten leren waar ze naar binnen horen te gaan. Dat zal ook heus wel goed komen. Is dit allemaal onder controle en is het goed weer dan kunnen de jongen de wijde wereld in. Liefst niet te ver zodat ze s’avonds weer in het hok zitten. Als Freule op m’n schouder zit bij de jongen kijken ze van wat doet die nou. Het zijn nieuwsgierige beestjes die jongkies , vanmorgen kwam er al één op m’n pet zitten. Vroeger toen ik nog in Herwijnen woonde ging ik nogal eens in het hok zitten. De jongen kwamen op me zitten en werden heel mak. De laatste jaren kon ik niet te lang in het hok komen en voerde de jongen van buitenaf in de ren. Nu met een masker op kan ik weer wel in het hok komen. Ze zijn heel snel gewend dat het lijkt of de baas van een andere planeet komt …. haha. 

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl
U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten