Translate,Home

zondag 22 februari 2015

weekbabbel 22 febr - 1 maart 2015

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                         Selfie met 14-025 Freule

Selfie

Vanmorgen even zonder masker een selfie gemaakt van de makke duivin 14-025. Schreef vorig jaar al eens vliegt ze geen prijs ze mag altijd blijven. Van de 6x dat ze mee is geweest heeft ze 2x prijs gevlogen dus niet heel erg goed. Ze zit nu nog bij de nonnen maar ik denk ze bij de jongen te doen. Kom ik in het hok dan zit ze op mijn schouder of op m’n pet , ga ik op m’n hurken zitten dan zit ze op m’n knie. Zien de jongen dit dan denken ze misschien , ik hoef voor die oude man niet bang te zijn en worden ze ook mak. Als je in het hok komt en ze vliegen de oren van je hoofd daar hou ik niet van. Met zo’n makke duivin bij de jongen is het misschien goed voorbeeld doe goed volgen. Het is toch een plezier om in het hok te komen met dit makke duivinnetje.

Eerlijk spel

Dit jaar komt er een programma voor heel Nederland wat is uitgedacht zodat het eerlijk is voor iedere liefhebber. De oude duiven starten op 11 april wat ook gebeurd. En daar zo’n beetje de zelfde vluchten en afstanden. Met de jonge duiven wordt op 25 juli gestart. De afdelingen mogen zelf beslissen om eerder te beginnen. De vluchten van voor 25 juli tellen niet mee voor het nationale kampioenschap. Heb deze week eens op de verschillende afdelingssites gekeken of er een vliegprogramma op staat. Als ik dan zie dat veel afdelingen twee tot vier weken eerder beginnen dan 25 juli dan hebben deze een grote voorsprong op de afdelingen die wel op 25 juli beginnen. Waar men eerder begint is het kaf van het koren gescheiden zoals men dat zo mooi kan zeggen. Deze komen op 25 juli al met een bevlogen ploeg aan de start voor de nationale kampioenschappen jong. De leden van de afdelingen die wel op 25 juli starten zijn in het nadeel. Niks eerlijk wat betreft het jonge duivenspel , tenminste zo zie ik dat. Maar goed misschien heeft u een ander idee. We zullen aan het eind van het seizoen zien uit welke afdelingen de jonge duiven kampioenen komen.  

Op eigen hok

Bij de weduwnaars liggen in de meeste schalen één jong. Nou niet in alle schalen want er is wel weer het een en ander gesneuveld. Ik weet niet hoe dit altijd zo komt misschien komt het door de broedbakken. Deze zijn alle van de zelfde kleur en het is mogelijk beter om de schuifjes van de kantelrekjes van iedere bak een andere kleur te geven bv rood , groen , blauw of geel. Met een kleurtje kunnen ze misschien beter zien in welke bak ze thuis horen. Maar goed dat is dan misschien weer wat voor na het vliegseizoen , je blijf immers bezig. Binnen enkele dagen zal  in het hok van de latere doffers de duivinnen eraf gehaald worden. Ze zitten dan gelijk op weduwschap en worden niet meer gekoppeld , scheelt weer wat krabben. Ze kunnen dan met goed weer ook naar buiten. In het jonge duivenhok liggen s’morgens al aardig wat veertjes. Ook al verschillende pennetjes gevonden. Wel een teken dat ze gezond zijn. Wil ze gaan verduisteren als de klok wordt omgezet naar zomertijd dus 29 maart. Toen ik nog in Herwijnen woonde begon ik nog een maand eerder met verduisteren en ze werden verduisterd tot de laatste vlucht Bourges 563 km. Er was toen nog geen sprake van bijlichten zoals nu door velen wordt gedaan. Geregeld veranderd er weer wat in de verzorging , één of twee keer per dag los , verduisteren , bijlichten , natuurproducten geven. U moet het systeem uit zien te vinden dat het best bij u past en waarbij u uw duiven in een optimale gezondheid krijg zodat ze een top prestatie te kunnen behalen. Deze week heb ik de jongen voor het eerst een bad gegeven en zo te zien zijn de meeste lekker aan het spetteren geweest. Nu zondagmorgen weer gevroren maar wel lekker de zon. De jongen zitten in het rennetje op de klep. Ze kunnen als ze dat willen natuurlijk ook naar binnen. Kunnen ze vast een beetje leren van de klep het hok in vliegen en anders om ook. Heb voor dit jaar 2 ringen voor de Golden ringen race regio 4 afdeling 7. Nu nog kijken hoe het het beste uitkomt met het aanleveren en waar de ringen om gaan.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten