Translate,Home

zondag 17 januari 2016

weekbabbel 17 - 24 januari 2016

              Ad de JONG  -  HEUKELUM

                               Jongen 13 dagen van Buikschuiver x Withney

Toch wat winter

Gisteren zaterdagavond hier even wat lichte sneeuw dus toch een beetje winter. Snel was het weer gesmolten dus we komen er hier goed vanaf. In noordoost Nederland en in de Ardennen ligt een heel pak.  In België zijn de pistes open. Mensen die graag langlaufen hoeven dus niet zo ver te gaan. De verwachting is voor deze week in de nacht wat vorst en overdag net boven nul. Als de zon zich veel laat zien is het wel lekker en gezond weer. Voor onze duiven is een beetje vorst niet zo erg daar kunnen ze wel tegen. Voor het hok hebben we een kraan en deze pak ik in met een paar lege voerzakken en dan een plastic zak erover zodat het geheel droog blijft. Zo kan het wel wat vorst hebben. Mocht het lekker weer zijn dan kan ik zo de kraan aan zetten om ze een bad te geven. Ook met koud weer gaan ze daar graag in.  
Op de foto zijn de jongen weer een week ouder. Ook niet liefhebbers kunnen zien hoe snel jonge duiven groeien. Kreeg vragen over het nest materiaal. Vorig jaar deed ik korte tabaksstelen in de schaal. Dit jaar heb ik stro wat ze ook gebruiken voor konijnen en hamsters. Toen we laatst bij Cranenbroeck waren een pak van 5 kilo mee gebracht voor de prijs van € 3,25. Het is heel mooi stro en best lekker om in de schaal te doen. Vroeger in Herwijnen had ik in alle hokken een dikke laag tarwestro liggen. Met koppelen alleen de schaal in de bak en de duiven maakten zelf wel een nestje. Heb nu wat stro in de bak gedaan en ook wat op de grond gelegen. Sommige gaan al snel wat naar de schaal slepen , hebben ze wat te doen.  Zo worden ze ook bakvaster en daar heb je misschien van de zomer weer voordeel van.

Op eigen hok

De jongen van de kwekers ( vermeerderaars ) doen het goed. Voer ze in de box in een potje , omdat ik thuis ben worden de potjes 4x per dag vol gedaan door mezelf of door mijn assistente. Iedere keer als ze voer krijgen gaan de ouden gelijk eten en de jongen voeren. Het licht gaat hier om 7.00 uur aan en om 21.00 uur mogen ze gaan slapen. Natuurlijk wordt dit geregeld met een tijdklokje van de Action die je per kwartier in kan stellen. Het gemak dient de mens zullen we maar zeggen. De kwekers komen niet met andere duiven in aanraking en krijgen nooit een kuur tegen geel of wat dan ook. Deze moeten uit zich zelf gezond blijven. Voor kwakkelaars is geen plaats. De duiven die het hele jaar in hun zondagse pak zitten zelfs als ze in de rui zijn , dat zijn denk ik vaak de besten. Mijn assistente heeft s’morgens voor de koffie alle kweekboxen schoon en de duiven voorzien van voer. Bij de kwekers zat er nu zondagmorgen al een laagje ijs in de bakken. Ze krijgen iedere dag een schone bak (dubbele bakken) water met Ropa 12% van Schroeder. Geef ze vijf druppels op een drinkbak van een ½ liter. Dit krijgen de kwekers ruim 2 jaar en ze zien er prima uit en zijn zijde zacht , dus het zal niet slecht zijn denk ik.
Op 4 januari heb ik in de namiddag de duivinnen bij de toekomstige vliegdoffers gedaan. Ze waren dit jaar niet bijgelicht vanwege het zachte weer in december. Ik was bang dat enkele duivinnen bij elkaar zouden kruipen en daar heb je dan van de zomer als het weduwduivinnen zijn weer last van. Vandaar de dag niet langer gemaakt voor het koppelen. Toch zitten de meeste reeds op eieren. Dus boven verwachting vlot gegaan. In de morgen hier geen licht aan , wel van 16.00 tot 21.00 uur. Heb nu wel de Polarheat infrarood verwarming aan op 12 graden en 70% luchtvochtigheid. Best wel lekker in de morgen als je door de kou in het hok komt. Mocht het hard gaan vriezen in ieder geval geen bevroren water bakken bij de vliegers. De luchtafzuiging staat hier overdag op 1 of 2 en s’nachts staat die nu met de koude nachten uit anders op 1. Na de verzorging van de kwekers en voeren vliegduiven gaan we eerst koffie drinken en daarna maak ik de vloer bij de vliegers schoon.
Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com
U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten