Translate,Home

zondag 10 januari 2016

weekbabbel 10 - 17 januari 2016

               Ad de JONG  - HEUKELUM

                               Jongen 6 dagen van Buikschuiver x Withney

Wat een verschil

Voorbije week een heel verschil met het weer in het kleine Nederland. In het noorden verschillende dagen ijzel en het leven ontwricht. Tenminste wat je op de tv kon bekijken. Men kon daar op veel wegen schaatsen met zowel s’nachts als overdag temperaturen onder nul. Schaatsen op straat heb ik vroeger als klein manneke ook mee gemaakt toen we nog in Asperen woonden voordat we in 1963 naar de ruilverkavelings boerderij gingen in Herwijnen. Dus al heel lang geleden , wat wordt (ben) je oud  Ad. Het was eigenlijk hier niet voor te stellen zoals het in het noorden is geweest. Hier eigenlijk best goed weer met temperaturen van rond de acht graden. Heb zoals het hier was liever dan de gladheid en kou in het noorden.
Dit weekend weer de EK schaatsen allround in Minsk. Altijd wel weer mooi om naar te kijken bij de warme kachel … haha.
Wie de kampioenen zullen worden zullen we vanmiddag zien. Zoals het er nu uit ziet denk ik Martina Sablikova en onze Sven Kramer. Maar er kan nog van alles gebeuren. Het is net als met de duiven als je om een kampioenschap speel. Ik zeg altijd na de laatste vlucht hoop je erbij te staan. Sta je in de Afdeling bij de eerste tien dan hebben je duiven en je zelf als liefhebber het super gedaan. Voor de meesten onder ons is en blijft het een droom. In 2005 en 2011 ben ik 1e Keizer generaal van Afdeling 7 geweest. In 2012 ging het in begin goed daarna ging het wegens gezondheid niet meer goed. Gelukkig doen de duiven het bij andere liefhebbers wel goed. Zo blijkt dat hier de cirkel niet rond is en dat moet wel zo zijn wil je goede prestaties neer zetten. De duiven zijn wel goed , hopelijk kan ik het hok weer goed maken en dan de tobber zelf nog. Hopelijk kan ik aan het eind van het seizoen zeggen de cirkel is dit jaar weer (bijna of helemaal) rond.

Op eigen hok

Nu de vliegduiven weer bij elkaar zitten is het jonge duiven hok weer wat aangepast. Zoals u weet , tenminste als u de babbel volgt is de hoge heg achter het hok weg. De verluchting is daardoor heel wat anders geworden. Door de opening in de nok valt met westelijke winden een stoot wind in het hok. Als het waait en ik zet mijn pet af dan voel je de wind op je bol slaan. Niet goed voor mens maar zeker niet voor de duiven denk ik zo. Van boven nu helemaal dicht gemaakt. Ik kan de verluchting regelen met de automatische afzuiging. Wil voor de ren bij de jongen winddoek (Cranenbroeck) doen zodat de jongen overdag in de ren kunnen en niet in de trek zitten. Doe het doek wel op panlatten zodat het rekken zijn. Deze wil ik zo maken dat ik ze makkelijk weg kan nemen. Als ze in de ren mogen gaat de afzuiging uit. Dan lijkt het op een doos en als het goed is dan is er geen trek meer. Is het prachtig weer en ik neem een rek weg dan kunnen ze lekker in de zon gaan liggen. Je blijft wat proberen om het hok weer goed te krijgen. Na het vliegseizoen weet ik of het heeft geholpen. We zullen het zien.
Op de foto de jongen die 3 januari zijn uitgekomen van Drinkbakkie en Withney. Ze zijn de 9e op de foto gezet en ik wil proberen om ze iedere week een foto van ze te nemen zodat u en ook niet liefhebbers kunnen zien hoe snel jonge duiven kunnen groeien.
Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com
U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten