Translate,Home

zondag 6 november 2016

weekbabbel 6 - 13 november 2016

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                        Kweekduivin al klaar voor de kweek
 Vliegprogramma

Veel is er te doen over het vliegprogramma wat de NPO onlangs had gepresenteerd. Je heb zoals altijd voor en tegenstanders , maar dat is overal zo mee tegenwoordig. Als er maar enkele hard roepers zijn en de media springt erop in dan is het bal. Dat zie je nu ook weer aan de zwarte pieten discussie. Maar goed terug naar de duiven. Pas in augustus met de jongen beginnen en dan tot laatste weekend september zou beter zijn om de verliezen tegen te gaan. Als ik dan kijk dat je 15 – 20 jaar geleden praktisch geen jongen verspeelde dan zeg ik neem dat vliegprogramma er eens bij. En gaat dat weer eens zo doen , voor de jongen was het voor mij 492 – 563 en 610 km en op die vluchten raakte je praktisch nooit een duif kwijt. Vind men het te ver dan kan men op de natour verder spelen. De laatste jaren alleen maar steeds kortere vluchten en daarbij ook nog veel waai vluchten. En uit die duiven gaan we kweken en je kweek alleen maar korte vlucht duiven. Misschien dat er de laatste jaren veel jaarlingen zijn verspeeld vanwege te weinig ervaring en afstand als jonge duif. En zo blijven we met z’n allen kweken en binden we het paard achter de wagen. Op de africhtingen mag je al blij zijn als er weinig of geen verliezen zijn.

Op eigen hok

Niet veel te vertellen om deze tijd van het jaar. Iedere morgen liggen er wel enkele pennen op de grond. Dus met de rui gaat het wel goed. Overdag mogen de duivinnen in de ren. Bij de doffers gaat het raam ook open , daar zit een gazen raamwerk in zodat ze niet in het rennetje kunnen. Zo zitten ze niet in de trek. Alleen mogen ze in de ren als ze in bad gaan. Dit gebeur meestal 2x in de week. De broedschalen zijn allemaal weer schoon en zijn goed gedroogd ( ze staan in de kamer). Af en toe als het even uit komt doe ik dan de matjes er in zodat ze klaar staan om te koppelen. Niet dat het al gauw gebeur maar klaar is alvast klaar. Hou er niet zo van om alles op het laatste moment te doen. Het is nu om zes uur al weer donker en zijn het weer hele avonden. Ben af en toe eens aan het kijken hoe er gekoppeld gaat worden. Heb ze in exel staan dan kan je makkelijk eens schuiven. Zal ze binnen kort nog eens in de hand bekijken. Mogelijk vallen er nog door de mand die me niet aanstaan. Je moet het hele jaar door blijven selecteren. Als je een duif beet pak voel je gelijk wel wat je in de hand heb. De eerste indruk is meestal wel de beste , tenminste dat denk ik. Niet dat ik er veel verstand van heb. Je moet je eigen gevoel een beetje mee nemen als je een duif bekijk. Kijk zelf ook wel graag op verkoop sites naar de ogen van de te koop gestelde duiven en ook naar de ouders als die er bij staan. Niet dat ik veel van oogtheorie ken. De kleur maak denk ik niet veel uit maar toch zie ik graag goed gekleurde ogen. Ik weet niet of men de ogen bij kan kleuren op internet. Anders zit je soms te kwijlen terwijl het in het echt tegen valt. Heb denk ik maar 1 duif gekocht via internet. Met kijken zag ik deze staan en vond dit wel wat en heb hem gekocht. Vorig jaar zag ik er weer één staan maar ik moest weg toen de veiling aan het eind was. Ik had er trouwens ook niet meer aan gedacht. Vroeger ging ik veel naar verkopingen en heb toen verscheidene duiven gekocht. Heb de duif liever in de hand zodat ik weet wat ik koop. Valt de duif tegen dan heb ik het zelf gedaan. Van een dweil van een duif kan je ook een mooie foto maken en om dan een x bedrag te betalen , liever niet. Je koopt soms wat in de hoop er beter van te worden. Ik vind het veel mooier om zelf een stam te kweken. Dat was vroeger met de koeien ook zo , alles was eigen gefokt vee. We stonden in de top in het rivierengebied wat productie betreft en daar ging het om. Dan is het nog leuker als het zelf gefokt vee is. Bij verkoop Duivenvlucht staat een bon voor één jonge duif 2017 te koop. U kan bieden tot 10 nov. 21.00 uur. Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten