Translate,Home

zondag 14 oktober 2012

weekbabbel 14 - 21 oktober

Een tip
  potje pennen en lavendel
Nu de rui goed aan de gang is heb ik een tip voor u waar u misschien wat aan kan hebben. Als u in de zomer veel last heb van motjes dan doe ik het volgende. Ik ben nu pennen aan het verzamelen die de duiven laten vallen. Niet om er een werkstukje van te maken maar om deze in een potje te zetten. Daar ik een lopende band heb voor de mest en er een bak onder staat waar de mest in valt had ik daar heel veel motjes. Nu zet ik daar een potje met pennen neer waar dan de motjes aan kunnen gaan zitten. Liever daar als aan de pennen van de duiven zelf. Enkele jaren geleden had ik een potje pennen staan waar alleen de schacht nog over was , de rest was weg. Nu zet ik daar een potje pennen en hang ik daar ook nog bosjes lavendel bij , deze knip ik af als er bloemen in staan. Ook in het hok hangen enkele bosjes lavendel hierdoor veel minder motjes in het hok. Dit hang ik zo dat de duiven er niet aan kunnen komen. Zonder motjes kunnen de duiven een rustige nacht door brengen en worden ze niet geplaagd door dit ongedierte.
Op eigen hok
Het was een week met mooi herfstweer  alleen vrijdagmorgen regen , de overnacht jongen konden er  deze week weer enkele keren uit. Die ene die vorige week geschrokken was van de sperwer en bij de buren op de loods heeft gezeten durfde een woensdag toch weer naar het hok te komen.  Na wat aarzeling is die naar binnen gegaan. Donderdag toen de anderen naar buiten waren bleef hij , het is een doffer , lekker binnen zitten. Na een nacht of zes buiten mag dat wel. Enkele jaren geleden in 2005 werd de 2000-2007554 1e Asduif Overnacht Afdeling 7 en als ik deze begin maart losliet zat hij 4 of 5 dagen in bomen in de buurt. Het eerste jaar in de avond telkens kijken of hij nog niet binnen was en nee hoor , hij bleef buiten. De volgende jaren was ik er al aan gewend dat hij dan buiten bleef en niet op het dak van het hok durfde te vallen. Later had hij er geen problemen meer mee en vloog hij weer zijn prijzen. Als ze maar niet door een roofvogel zijn gepakt of er wat anders mee is gebeurd dan komt een duif wel terug. Dit jaar nog kwam Shaki na een week of 5 terug van Sens terwijl de rest vlot terug was.
Door dit voorval is deze duif er niet minder om geworden , krijg een plus puntje omdat hij het heeft overleefd en naar huis is gekomen. Zijn eerste pen aan beide kanten is een stuk korter gebleven en later zal ik deze trekken zodat die er weer een beetje fatsoenlijk uitziet , het gezicht wil ook wat nietwaar of moet ik zeggen welwaar ?
Bon voor een jonge duif
Door de vele aanvragen voor een bon voor een jong duif hebben we besloten om er niet veel meer te geven. Er staat er nu wel één bij Duivenvlucht het is bon 64. Ik zeg er wel bij , maar dat zult u wel begrijpen , niet van Shakira. U moet kijken bij www.bonnenverkoop.nl en dan bij Duivenvlucht. Wilt u wat halen in Heukelum , grijp uw kans.
Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl
U kan de weekbabbel en andere zaken bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten