Translate,Home

zondag 29 november 2015

weekbabbel 29 november - 6 december

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                Duivinnen los op 28 november 2015

Hup naar buiten

Zaterdagmiddag een foto genomen van de duivinnen en zomerjongen toen ze los waren. Had even gewacht met loslaten daar ze hier op zaterdag achter ons huis nog wel eens gaan jagen en dan heb ik ze liever niet buiten met het geknal. Ze zijn zo geschrokken en klappen dan soms een eind weg. Ze waren niet aan het jagen dus gingen ze los. Het was prima weer en ze hadden het best naar hun zin. Ze vliegen meestal een uur. Zodra ze binnen waren zijn de doffers er een poosje uit gegaan. Deze vliegen minder lang en zijn geregeld op het dak aan het vervelen. Dat is tijdens het vliegseizoen ook meestal wel zo dat de duivinnen beter vliegen dan de doffers. Maar goed ze kunnen nu toch een beetje de vleugels strekken. Toen ze naar binnen gingen waren er drie te weinig. Twee van deze kwamen één voor één een half uurtje later. Nog één jonge doffer te gaan , nu zondagmorgen is die nog niet boven water , maar de dag is nog lang. Heb ze al jaren niet meer los gehad vanaf de laatste vlucht half september tot begin maart. Nu gaan ze er dit jaar met goed weer wel uit en dan heb je kans dat je er verspeel. In 2016 maar zien of het voordeel heeft gehad.
Veel winterkwekers zetten hun duiven dit weekend bij elkaar of hebben ze al enkele dagen gekoppeld. Als ze dan snel op eieren zitten dan is het toch moeilijk om er een ring om te krijgen. Als ik er één vergeet of de ring gaat er af en ik kom er na enkele dagen achter dan heb ik al een probleem. Ik ring ze het liefst dat het gemakkelijk gaat. Als er geringd is hang ik een stukje stroomdraad aan de bak zo weet ik dat ik daar nog moet kijken of de ring er nog om zit. Zijn de pootjes dik genoeg dan gaat het draadje eraf en hoef ik in die bak niet meer te kijken. Makkelijk toch.

Op eigen hok

Heb deze week wat van de kweekduivinnen beet gehad en ze zijn wel een beetje te zwaar. Na de rui kregen ze 4 seizoenen voer met ¼ gerst. Heb al jaren geen gerst gevoerd of ze daar nu te zwaar van zijn geworden. Ze kregen niet te veel voer. Maar ja , ze zitten maar te zitten. De komende week wat minder voeren zodat ze 7 december gekoppeld kunnen worden in de boxen. De doffers zien er wel goed uit. Deze zijn wat meer in beweging dan de duivinnen. Zo zie je maar weer dat je al gauw te veel voer geef , zeker aan duivinnen. Het zijn natuurlijk geen mestkippen dus kan je ze het best iets hongerig houden. Of één keer in de week een keer overslaan met voeren. Vroeger had mijn vader wat mestvarkens en deze kregen zondagmorgen nooit geen voer. Dan gebruikten ze waarschijnlijk hun vetlaag want de varkens hadden altijd maar een dunne laag vet. En dat drilspul vind ik nauw niet bepaald lekker dus dat kwam goed uit. Zo zie je maar weer dat overal waar te voor staat niet goed is behalve tevreden.
Goede gezondheid en hou je haaks.

Ons email adres is :  addejongheukelum@hotmail.com

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten