Translate,Home

zondag 7 oktober 2012

weekbabbel 7 - 14 oktober

Eigen Brouwsel

 brandnetel


Zoals ik eerder schreef maakte ik vroeger zelf een eigen brouwsel voor de duiven , ik heb gevonden wat er in ging. Laten we het maar Adjesthee noemen. Deze thee kregen ze in het vliegseizoen ieder week één dag , meestal op maandag. In de ruitijd zat het een week achter elkaar in de drinkpot. Of het goed was ik weet het niet maar de prestaties van de duiven waren heel goed en de rui verliep ook buiten gewoon goed. Dus slecht zal het niet zijn geweest. Als ik de verschillende dingen verzamelde kwam dit onder een afdak in de wind maar wel uit de zon te hangen totdat het kurk droog was. Was het droog dan ging het door elkaar in lege voerzakken , zo kon ik het als ik het nodig had er zo een handje uit pakken.

De geplukte ingredieenten die in Adjesthee gingen waren :

* Witte dovenetel       bladeren + steel + bloem        Spijsvertering en slijm afdrijvend     
* Brandnetel               bladeren + steel + wortels      Bloedzuiverend en stofwisseling
* Paardenbloem          wortels                                   Gunstig lever en nieren
* Weegbree                bladeren + steel + zaden        Bloedzuiverend
* Duizendblad            bladeren + steel + wortels      Bloedzuiverend en goede mest
* Boeren wormkruid  bladeren + steel + bloem        Bloedzuiverend 
* Klaver                    bladeren + steel + bloemen    Ontsmettend , weerstandsverhogend
* Meidoorn                 bladeren                                 Ontspant Hartspieren
* Papaver                    enkele bloemblaadjes             Ontstoken keel

Dit is wat ik ruim 20 jaar geleden had opgeschreven.

Een handje werd in een grote pan gedaan met deksel erop en aan de kook gebracht. Het bleef dan enkele uren staan trekken , daarna werd het door een fijne zeef gedaan. Er kunnen nog veel meer planten in thee gedaan worden maar boven genoemde konden bij ons toen der tijd  makkelijk gevonden worden. Als de duiven deze thee kregen werd daarna de mest pik zwart en  mooie ronde bolletjes mest met donsjes erop. Later weleens thee gekocht uit een pakkie , de mest werd dan niet zwart. Waarom de mest zo zwart was met dit eigen brouwsel  , mogelijk door de brandnetels. De verhouding weet ik niet zo maar in ieder geval veel brandnetel.
Met het plukken van de brandnetel wel handschoenen aan doen.

Op eigen hok

Deze week zijn er weer 3 overnacht jongen tegen het raam van de kamer aan gevlogen. Donderdagmorgen stoven ze weer alle kanten op , een klap , deze lag dood voor het raam. Licht wel weer een roofvogel de dode was een mooi duivinnetje…  zonde , niks aan te doen.  Er waren er nog wat weg en vrijdagmiddag vloog er één rondjes maar durfde niet te vallen. Deze zit nu zondagmiddag nog bij de buren op de grote loods. De anderen toch losgelaten kijken of die soms dan mee naar binnen durft te komen tot nu toe dus nog niet. Ze vliegen goed rond , alleen als het hard regent blijven ze binnen anders gaan ze er wel uit. Eens kijken hoe het afloopt met de roofvogels , als het zo doorgaat wordt je er niet vrolijk van. Had gedacht als het nu goed zou gaan dan kunnen de korte vlucht duiven ook in de winter regelmatig eens naar buiten. Maar dat durf ik in ieder geval niet aan.

Kreeg vragen over Allerlei

Ik schreef enkele weken geleden over de Allerlei van Ronny van Tilburg :
“ hiermee blijft de mest uitstekend ook al krijgen ze het iedere dag. “
Ik denk dat ik dit jaar 18 / 20 zakken Allerlei heb gevoerd , dat is veel zal u zeggen , ja inderdaad het is veel. Neem zakken van 25 kg kost ongeveer € 28,00 is voordeliger dan in emmertjes.
Zal u laten weten wanneer ik het geef.
In de kweektijd krijgen ze het iedere dag , u zal zeggen iedere dag , ja iedere dag. Als ze op jongen zitten zijn ze er ook gek op. De duiven in de kweekboxen krijgen het ook iedere dag.
Tijdens de vluchten krijgen de vliegduiven het 1x per week , op dinsdag nadat ze in bad zijn geweest. Waarom dinsdag en maar 1x per week , zo doe ik het al jaren,  ik denk een goede gewoonte. De weduwduivinnen krijgen het in het vliegseizoen ook 1x per week en wel op de morgen voordat ze s’avonds naar de doffers mogen. Ze weten dan precies , Allerlei in de morgen …  is later naar de doffer. Tijdens de rui periode krijgen ze om de andere dag wat Allerlei.
Dit is zoals ik het doe en het bevalt goed dus blijf ik het zo doen.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl
U kan de weekbabbel en andere zaken bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten