Translate,Home

zondag 6 mei 2018

weekbabbel 6 - 13 mei 2018

               Ad de JONG  -  HEUKELUM
                                               Kunst op het hok.
Rust in het hok

Moet er rust zijn op het duivenhok. Het is denk ik net wat de duiven gewend zijn. Er zijn liefhebbers waar overdag niemand op het hok mag komen. Zelf heb ik daar nooit naar gekeken. Als ik overdag bij de weduwnaars wil kijken dan doe ik dat. Moeten ze maar aan wennen. Vroeger toen ik in Herwijnen woonde had ik een laag zand in het hok liggen. Waren we de kinderen kwijt dan zaten ze bij de weduwnaars met hun auto’s te spelen. Er werden hele wegen en bergen aan gelegd en de weduwnaars hadden er helemaal geen last van. Het is net wat ze gewend zijn. Waar ik nu woon is het vrij rustig. Naast ons is een bedrijf die vele kranen heeft en die gaan op zaterdag weleens de lucht. Daar ze dat op een door de weekse dag bijna nooit zien blijven ze na aankomst van een vlucht nog weleens wat rondjes vliegen om alles vanuit de lucht te bekijken. Als er naast je wat wordt gedaan , bijvoorbeeld er wordt een grote tent opgezet dan mag je hopen dat dit in het begin van de week wordt gedaan dan kunnen de duiven er heel de week aan wennen. Meestal gaat het dan bij aankomst wel goed.
Op eigen hok

Om 7.45 uur gaan als het goed weer is de nonnen een uur los. Daarna de weduwnaars en later alle jongen. Met binnen halen gaan jongen van het fondhokje in het grote hok naar binnen. Maak niet uit als ze dat hok leuker vinden. Met goed weer wordt dit ritueel vanaf 16 uur weer herhaald. Moet me zelf niet laten zien als ze overkomen anders komen ze direct naar beneden. Zien ze me niet dan blijven ze meestal wel trainen. Het komt zo goed uit zodat we zelf rond 17.30 uur kunnen eten. Is dat ook maar weer gebeurd. Vooral de doffers vliegen goed en komen al waaierend weer boven het hok. Elke keer weer een mooi gezicht. Er was dus goede hoop op de wedvlucht vanuit Peronne 261 km. Er zijn in totaal 37 duiven in de mand gegaan , hiervan waren 22 doffers ( 3 overnacht) en ook 15 duivinnen waarvan ook 3 overnacht. Er waren duivinnen die donderdagavond het eerste ei hadden gelegd en één had d’r teennagel eraf en bloeden of er een varken was geslacht. Deze heb ik deze week maar thuis gelaten. We zaten niet zo vroeg , er werd in de club begonnen met de 17e. Wat opviel was dat de doffers het goed af lieten weten. In de club stonden 11 van de 15 duivinnen en 7 van de 22 doffers in de uitslag. Geen enkele overnachtduif stond op papier. In B2 werd begonnen met de 161e tegen 3762 duiven en hier 14 op papier. In regio B werd het tegen 7361 duiven de 248e en hier net als in de club 18 in de uitslag. Ik had van de doffers zeker wel wat meer verwacht. Omdat ze heel goed aanvoelden en super goed vlogen voorbije week. Zo zie je het is net zo onvoorspelbaar als  het weer. Deze week al op donderdag in manden voor een vlucht uit Nanteuil 342 km. Wat er mee gaat deze week nog maar eens bekijken. Tenminste als het door gaat zie site www.afdeling7.nl Ze hebben al meer gedreigd om op te stappen als ze op een vergadering hun zin niet kregen. Nu dreigen ze weer om op te stappen en zelfs om de vlucht niet door te laten gaan. Dan pakt men de vele liefhebbers die graag willen vliegen met hun duiven. Deze week kreeg ik nog een mail van de voorzitter. Hij was het wel eens met de vorige babbel maar onderaan had men toch dat mijn weergave niet correspondeert en hun het anders beleven. Ieder zijn mening toch !! Terug naar toppers als Ron en Dennis van Veggel die hun zege tocht voort zetten door 1  , 2 en 3 te vliegen in de club. In B1 werd tegen 3599 duiven begonnen met 11 en 12. Hier 36 van de 44 in de uitslag , in de club nog 3 meer. TOP mannen. Ze hopen een keer op een teletekst plaats die nu komt te staan op de site van afdeling 7 en ook op RTV Utrecht pagina 521. Ik denk dat het een kwestie van tijd is dat het gebeur. Goede gezondheid en hou je haaks.
mail  addejongheukelum@hotmail.com                                                                                                      http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten