Translate,Home

zondag 15 juli 2012

Weekbabbel 1 - 8 juli 2012


Jongen  in de wagen  

Bij de meeste afdelingen zitten de jongen nu in de wagen. Het zij voor een africhting of voor een vlucht. Bij ons in de afdeling is het maandag in manden en dan dinsdag africhten vanuit Meer 45 km , hier in de regio is het de eerste keer. Laten we hopen dat de weergoden het eens goed met de duivenmelkers voor hebben en dat het goed weer is zodat alle jongen goed naar huis komen. Als je zo hoort dan zijn er al veel jongen onderweg. Als u er één binnen krijgt verzorg die goed na enkele dagen kan die dan meestal de weg naar huis wel weer terug vinden. Vroeger op de boerderij had ik in de zomer de maïs kuil open liggen en na een rot vlucht zaten er altijd wel duiven bij de kuil. Dan zette ik daar een drinkpot neer , zo konden ze maïs pikken en schoon water drinken , na een paar dagen vertrokken ze dan weer richting huis. We moeten zulke dieren helpen we zijn toch dierenliefhebbers.
 
Op eigen hok

Deze week even bij komen van vorige week ( 3 vluchten) nu alleen mee naar een midfond vlucht Sens 425 km. Er zijn donderdagavond 20 duiven mee gegaan. Wel goed weer maar jammer genoeg weer een zuidzuidwesten wind. Zaterdagmorgen om 8 uur de teletekst aan en tot mijn stomme verbazing waren ze al om 6.30 uur gelost. Voordat ze op de vleugels gaan hadden ze dus geen tijd om te drinken. Nu was het gelukkig nog niet zo warm in de morgen. De duiven die thuis kwamen lagen gelijk om de drinkpot zo’n dorst hadden ze. Nu heb ik Rescovery Superior van Jaap Koehoorn in het water bij thuiskomst en daar knappen ze snel van op.  U weet ik hou er niet van zo vroeg los , ververs een uur voor het lossen eerst het water zodat ze dit horen dan gaan velen drinken voor ze op pad gaan. Dan hebben ze bij thuiskomst niet zo’n dorst , veel beter voor de duiven. Nadat ze in de “ nacht “ gelost waren was het de 11-126 duivin die er als eerste aankwam. Na verschillende grote ere rondjes werd ze om 10.47.40 geconstateerd , wel een knap duivinnetje uit de Buikschuiver. Ze vliegt voor de tweede keer dit jaar een eerste in de club op de midfond. Op 10.49 vlogen er vier en die gingen achter elkaar naar binnen. Nou komen ze bij mij meestal achter elkaar naar binnen , de ene keer zit er meer tijd tussen dan de andere keer … haha. In de club en regio staan er dertien in de uitslag , dus wel tevreden zeker omdat de eerste twee de aangewezen waren. Wat een geluk vandaag met aanwijzen zullen we maar zeggen. Toch een domper op deze vlucht Shaki die al 4e en 6e NPO vloog is nog niet terug. Ook een 2e NPO met harde wind mee niet meer terug gekomen van een midfond vluchtje. En dan die fondvliegers maar zeuren over gewonden met nachtvliegers. Als ze met harde wind mee te ver gaan dan vallen er als ze tegen de wind in terug komen meer gewonden dan met nacht vliegen.

De jongen zijn een paar keer weggebracht deze week naar Almkerk en naar Geertruidenberg. Ze deden er nog best lang over maar gelukkig allemaal terug , dat is in ieder geval een goed teken. Van Geertruidenberg kwamen 5 vreemden mee , deze hebben ander half uur bij de buurman op de schuur gezeten voordat ze weer verder gingen. Ze hadden dus in Heukelum een pitstop en het baasje maar wachten waar ze blijven. Ik hoop niet dat ze dat tijdens de vluchten ook doen want ze houden die van mij wel buiten. Zondagmiddag de jongen naar Geertruidenberg gebracht , het weer was goed. Toen ik thuis kwam was er nog niks , het werd wel aardig donker en er viel een spatje , later fikse buitjes. Maar ach , ik ben niet zo’n zemelaar dit zullen ze met de vluchten ook wel eens mee maken. Toen er een koppel aan kwam was het 50 minuten geleden dat ze gelost waren op 20 km. Ze hebben de omgeving dus goed verkend , na dit koppel kwamen er nog vijf alleen. Nu begin avond is er nog één onderweg , ik hoop echt dat deze nog komt. Het is één van mijn favorieten. Nou weet ik er niet zo veel van …  als het een goeie zou zijn en niet gewond is , dan komt die wel weer terug.

Deze week kunnen we wel zeggen weer hooi bouw je kan voor vier vluchten inmanden. Maandag voor africhting jong , dinsdag overnacht , donderdag dagfond en vrijdag de laatste midfond vlucht. Dus een hele drukte voor de commissie leden , wel een beetje te veel van het goede denk ik zo. Maar ach , we komen er wel doorheen in ieder geval iedereen succes toegewenst.

Kan aan mijn site helaas nog steeds niets bijwerken , hopelijk kan het weer snel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten