Translate,Home

zondag 22 december 2013

weekbabbel 22 - 29 december 2013

                Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                Hok 10 meter weduwnaars , duivinnen en jongen.
 Jaar overzien

Het jaar 2013 is al weer bijna voorbij , de kortste dag 21 december is weer geweest. Over enkele weken met helder weer kan je al weer zien dat de dagen wat langer worden. Gelukkig zullen de meesten onder ons zeggen. Als we terug kijken zo eind van het jaar dan is het dit jaar niet helemaal soepel verlopen. Zelf dit jaar niet fit en geregeld naar het ziekenhuis voor onderzoeken. Begin dit jaar had ik de handdoek in de ring willen gooien wat duivensport betreft. De vrouw zei wat moet je dan achter de geraniums gaan zitten. Ze heeft een poosje de verzorging gedaan toen ik niet in het hok kwam. Toch de draad weer wat opgepakt met de jonge duiven vluchten. Dan is het toch een opsteker dat er een jong 4e op teletekst heeft gestaan. Het seizoen is door de gezondheids perikelen heel wat minder verlopen dan was gehoopt. Maar dat is vaak zo , baas geen 100% dan de duiven ook niet. De kwaliteit zal toch niet ineens minder zijn. Dat bewijst Kristel de Jong uit Leerdam , ze heeft een doffer van mij die 1e Asduif Vitesse Jeugd Afd. 7 is geworden , maar ook 4e Asduif Nationaal Vitesse Jeugd. Cees Korf uit Urk heeft hier duiven gehaald en uit één van die duiven heeft hij een top duivin gekweekt. In Afdeling Friesland vloog ze onder andere Hapert 1e tegen 19.592 , Tongeren 13e  tegen 11.360 , st Quentin 14e  tegen 13.652 duiven enz. Een top duivin waar vele van ons van kunnen dromen , voor Cees is het geen droom meer. Misschien is 2013 bij u niet helemaal top verlopen en is er bij u dit jaar wat naars gebeurd of u heeft dit jaar een dierbare verloren. Dan zijn dit moeilijke dagen zo aan het eind van het jaar. Je hoort wel eens kijk niet naar wat je niet meer heb maar kijk naar wat je nog wel heb , al zal dit heel moeilijk zijn. Toch wensen wij u allen vanaf deze plaats Fijne Kerstdagen.

Voer ingeslagen 

Deze week weer voer ingeslagen van Ronny v Tilburg. Daar op dit moment weer de alom bekende december aanbiedingen zijn. Dit jaar heb ik VTB 22 voor de kweek , gelijk een stel zakken Allerlei , nestmatjes en wat nieuwe broedschalen in huis gehaald. Af en toe sneuvelt er wel eens een schaal en nu 10 voor € 8,00 dat is toch geen prijs , dan kan je ze haast net zo goed gratis weg geven. Vorig jaar was het voer duurder dit omdat de maïs prijzen hoger waren en nu de maïs prijzen weer lager zijn is het voer ook omlaag gegaan , prima Ronny.  

Op eigen hok

Zoals u wel licht heeft gelezen heb ik een duivin Amira genoemd. Heeft u zaterdagavond haar optreden gezien , koude rillingen krijg je ervan dat een meisje van 9 jaar zo kan zingen. Leuk zwaaien , het zingen gaat haar zo makkelijk af dat zij een wereld wonder genoemd mag worden. Gorden ging zelfs boven op de tafel staan , prachtig toch en dat voor zo’n kleine meid. Ze kreeg de meeste stemmen van het plubliek en is door naar de finale. Van zaterdag op zondag droomde ik over Amira maar dan over mijn duifje Amira. Ik droomde dat ze in 2014 half zo goed is met haar prestaties op de vluchten dan Amira met zingen , ik zal dan zeer tevreden zijn. Ik hoop natuurlijk dat dromen uitkomen maar misschien moet ik wel jaren door blijven dromen.
Maandag 23 december worden de weduwnaars gekoppeld , heb ze op papier staan. Mocht er toch een duivin tegen vallen in de hand of wat gezondheid betreft dan is dat nog te veranderen door de aanwezigheid van wat reserve duivinnen. De doffers en de duivinnen zijn een weekje bijgelicht.
Zo te zien zijn ze er klaar voor ook wat betreft het stoten van de laatste pennen.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten