Translate,Home

zondag 2 november 2014

weekbabbel 2 - 9 november 2014

                Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                    Fraai weekend 1 en 2 november bomen nog vol in blad

Komt de winter nog

Aan het weer kan je nog niet zien dat het november is. Dit weekend de Nederlandse Kampioenschappen schaatsen in zomerse temperaturen. Kijk altijd graag naar schaatsen maar nu was het buiten wel erg lekker vertoeven. Zaterdag werd de warmste 1e  november sinds de metingen. In de groentetuin hadden we nog heel laat boontjes gepoot … u zal zeggen gepoot , die leg je toch !! Wij leggen de bonen in polletjes in bakken in ons wachthuisje , binnen een week staan ze er uit. Deze polletjes poten we dan in de tuin en op de 1e november hebben we nog toverbonen gegeten van de koude grond. Twee jaar geleden als de boontjes uit de grond kwamen waren ze gelijk weg wel 3x bonen gelegen en iedere keer weg. Dit bleek een vlaamse gaai te zijn die ze schijnbaar lekker vond. Daarom de laatste jaren “ voor leggen “. Deze toverbonen bloeien paars en zijn paars. Na het bereiden zijn ze groen vandaar dat de kleinkinderen ze toverbonen noemen. Deze kunnen heel goed in de diepvries wat niet bij alle bonen goed kan.
Vorige week op Pipa weer een knal verkoop , de duiven van Gaston v d Wouwer bracht ruim 1,5 miljoen euro’s op. Niet te geloven toch wat er soms voor duiven betaald wordt. Ik kan al die verkoop sites niet maar er zijn er heel veel. Er zijn er enkele waar ik geregeld eens een kijkje neem. Bij “ de Duif ” heeft men volgende week voor de tweede keer de Golden 10 verkoop. Hier worden van bekende liefhebbers 10 duiven per opbod verkocht in de zaal. Meestal tegenwoordig via internet maar deze verkoop op de ouderwetse manier. Toen ik pas duiven had ging ik veel naar verkopingen om de duiven in de hand te nemen. Niet om altijd te kopen , vond dit altijd wel leuke middagen of avonden. Van deze verkopingen heb ik denk ik veel geleerd. Als je een duif beet neem moet je gelijk het goede gevoel hebben wat ik dan voelde ik weet het niet. Meestal waren de kooinummers die ik op schreef de betere vliegduiven , puur geluk denk ik zo. Tijdens het beet nemen keek ik nooit in de verkoop lijst dat deed ik pas achteraf als ik aan een bakkie koffie zat. Als je eerst naar de prestaties van een duif kijk dan kan je een betere vlieger bevoordelen en ik deed het om een duif te waarderen zonder wat van de duif te weten. Ben eens met vriend Henk naar een verkoop geweest van een hard vliegende liefhebber. Zowel Henk als ik konden met moeite een handvol duiven aankruisen. Toch vliegt deze liefhebber hard maar blijkbaar hadden we beiden niet het goede gevoel bij zijn duiven. Bij een andere verkoop konden we beide wel de helft van de duiven aankruisen. Dit waren duiven waar we beide het goede gevoel bij kregen. Nu zijn er niet veel zaal verkopingen meer en dat is jammer voor liefhebbers die het gevoel willen krijgen als ze een duif vast houden. De ene liefhebber heeft meer gevoel dan de ander maar je moet wel het materiaal hebben. Op je eigen hok kan je ook de duiven bekijken. Doe de duiven in de mand en doe een blinddoek om en geef een oordeel. Kijk maar eens of je goede vlieger je een goed gevoel geef , succes.   

Op eigen hok

Net als de laatste weken is het steeds het zelfde liedje , 2x per week gaan de duiven in bad en ook 2x in de week mogen de doffers los. Dat kan nu goed met dit mooie weer. Nu weer een mooi weekend met voor de tijd van het jaar hoge temperaturen , lekker toch. Ik ga ze nu de tijd weer is omgezet in de middag om17.00 uur voeren dan kunnen ze nog drinken voordat het donker is. Het zijn nu ineens weer lange donkere avonden. Als je het nog niet gedaan heb is er nu wel wat tijd om ze op papier te koppelen. Al duurt het nog even voor er gekoppeld wordt , het koppelen is er weer voor dat je er erg in hebt. Als je ouder bent lijkt het of de tijd steeds sneller gaat.
Kreeg een vraag of ik de duiven nu rui geef. Heb al wel eens eerder geschreven , nee ik geef ze geen rui , ze krijgen het voer wat nog in huis is. Op dit moment krijgen ze 1 deel start Matador , 2 delen VTB 9 , 2 delen VTB 23 en ½ deel VTB snoepzaad door elkaar gemengd. Voor diegene die het niet weten VTB is voer van Ronny van Tilburg uit Zondereigen. Ook krijgen ze nu 2 of 3 keer per week Allerlei van Ronny. Hier zit van alles in zodat er geen ander spul in het hok komt. Nu met al die veren wel gemakkelijk de lopende band , veel veertjes vallen er achter door onder de bakken. Ook kan je de mest goed in de gaten houden , het ziet er op dit moment goed uit. Als de rui zo’n beetje voorbij is en de duiven buiten zijn maar een keer al die veertjes en veren er onder uit halen. We hebben twee grote groene containers dus daar kan wel wat in. Al moet je hem niet helemaal voldoen met mest want de grijparm van de ophaler kan maar 80 kilo tillen. Heb al eens gehad dat er één bleef staan , was te zwaar …. gele kaart.    

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten