Translate,Home

zondag 30 augustus 2015

weekbabbel 30 augustus - 6 september 2015

               Ad de JONG  -  HEUKELUM

Gerard Schalkwijk met Barca Silva vader van 14-179 die ik vorig jaar van hem heb gekregen.
Hij zit op de kweek en heb er prachtige jongen van voor de toekomst.
Gerard en Katiuska hebben dit jaar formidabel gevlogen , proficiat.

Onderweg

Van vorige week zijn er nog veel duiven onderweg. In Asperen en Leerdam op een enkele na wel alles terug  bij mezelf nog één. Eigenlijk raar dat in de zuidoost hoek van B met oost zuidoosten wind ze wel praktisch allemaal thuis zijn. In regio B van afdeling 7 zijn deze week heel wat minder duiven de mand in gegaan dan vorige week. Ook op de natour waren er deze week minder. Er zijn natuurlijk liefhebbers die duiven thuis gaan houden zodat ze alvast wat in hun hok hebben voor volgend jaar. Ze zijn natuurlijk  niet allemaal weg. Er is nu wel eten te vinden op het land dus zullen er de komende tijd best nog duiven terug komen. Ook in afdeling 5 zijn vorige week rake klappen gevallen en daarom week men deze keer uit naar losplaatsen die oostelijker zijn gelegen. Had dit zelf vorige week gedaan met de oost zuidoosten wind. Nu is het het paard achter de wagen spannen om in boeren termen te blijven. Je kweek ze toch niet om weg te blijven. Je hoopt ieder jaar weer dat je wat bruikbare duiven voor het komende jaar “ heb gekweekt “ , of moet ik zeggen “ heeft gekweekt “. Ja , deze week kreeg ik een mail dat ik eens moest proberen om mijn Nederlandse schrijfwijze bij te spijkeren. Nou ik ben blij dat ik nadat ik enkele jaren geleden een tia heb gehad en ook nog andere lichamelijke problemen heb dat er wat op papier komt te staan. Ook het vliegen gaat sinds dien stukken minder , dit zal dus ook wel aan mezelf liggen. Bij anderen vliegen de duiven van hier wel naar tevredenheid. Heb al meer gedacht om na nu 9 jaar met de babbel te stoppen maar het wordt veel gelezen en ik krijg ook vaak vragen die ik probeer te beantwoorden. Daarom doe ik het maar op mijn manier. Bevalt het u niet ,  niet aan de schrijfwijze ergeren … gewoon niet lezen.

Op eigen hok

Veertien dagen geleden nadat ze zondag zijn terug gekomen heb ik alle eieren die bij de jongen lagen weg gedaan. Nu hebben er donderdagavond vijf gelegen en vrijdagavond weer drie. Deze zijn alle thuis gebleven. De 606 was ook net te laat , zij heeft zaterdagavond een eitje gelegen. Hierdoor zijn er wat minder de mand in gegaan. In totaal zijn er dertig jongen ingekorfd voor een vlucht uit Morlincourt 292 km. Om 9.00 uur klonk het fluitje en konden ze richting het huis vertrekken. De eerste in de club arriveerde om 12.50 uur bij Comb de Jong. Zij konden de felicitaties in ontvangst nemen. De eerste bij mij zat om 12.53 uur weer in het hok. Dit was goed voor de 14e prijs. De laatste prijsduif 1 : 3 was er om 13.06 uur. Een zeer snelle vlucht , in 16 minuten de prijzen verdiend. Vroeger telde ik bij een vlotte vlucht een concoursduur van 1 minuut voor iedere 10 kilometer. Dus bij een vlot verloop zou het concours 29 minuten open staan bij toen 1 : 4.  Nu veel sneller , dit komt mogelijk door het gerichter kweken , beter voer en een betere medische begeleiding door liefhebber of een duivendokter. Ook was er zaterdag een natour vlucht uit Quievrain ( zelf geen duiven mee om te klokken). Wel enkele die gewond zijn geweest aan een vleugel en één die een gebroken pootje heeft gehad. Eén vleugelaar liet zijn vleugel hangen bij thuiskomst en gaat dit jaar niet meer mee. Op deze vlucht van 190 km wist Kristel & Thomas de eerste prijs om 11.33.59 uur te klokken. In 6,5 minuut waren de prijzen 1 : 3 verdeeld. Dus ook hier een super snel verloop. Komende week geen st Quentin maar weer ingekort naar Niergnies. Nu gaan de geruchten dat men over 14 dagen “ nationaal “ Melun ook wil inkorten. Hopelijk blijven het geruchten. Afdeling hou zelf je vlucht en laat dat nationaal voor wat het is. Het heeft toch niks meer met nationaal te maken zoals vroeger Nationaal Orleans. Met het aanvoeren van de duiven hoor je veel liefhebbers mopperen , ze willen snel van het vliegprogramma 2015 af , snel de kast in hoor je dan. Velen hopen en dromen er misschien wel van dat we het vliegprogramma van 20 jaar geleden weer terug krijgen.
Goede gezondheid en hou je haaks.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten