Translate,Home

zondag 5 oktober 2014

weekbabbel 5 - 12 oktober 2014

              AD de JONG  -  HEUKELUM

                                   Oude en jonge doffers in hun bak.

Na zomertje

Wat hebben we de laatste weken mooi na zomer weer gehad , prachtig voor mens en dier. Ook voor de boeren die veel producten van het land hebben kunnen halen. Hier is nog best wat gras gekuild , tegenwoordig gaat er veel gras in balen. Een mooi gezicht dat wikkelen. Als ik nog boer was geweest dan zou ik als het er is met donker groen laten wikkelen. Nu liggen bij veel boerderijen witte balen gestapeld. Het valt erg op in het landschap , ik vind dit een smerig gezicht. Daarom heb ik vroeger nooit geen wit plastic over de kuil gedaan. Het oog wil ook wat niet waar …. eigenlijk wel waar. Het is met een duif ook zo één met een platte kop is niet zo mooi maar als die hard vliegt dan wordt die steeds mooier. Zeg altijd op de uitslag staat er niet bij of de duif klein en lelijk is. Staat die steeds voor in de uitslag dan kunnen anderen al gauw het ringnummer van zo’n topper. Ben wel eens bij een liefhebber geweest die elf prachtige duiven in het hok had zitten en ook één lelijke. Hij vroeg me welke denk je dat de beste is , dat is moeilijk zei ik , dus ik een beetje wijs kijken. Ik wees die lelijke aan als de beste en dat bleek ook de beste. Was het geen topper dan had die zeker niet meer in het hok gezeten. Zo zie je al heb je er geen kijk op je moet je ogen goed de kost geven als je bij een ander in het hok bent.

Indeling

Er wordt me nog al eens gevraagd wat ik vind van de indeling zoals die in 2014 in de afdeling 7 is geweest. Begin van dit jaar was ik niet voor deze indeling en dat ben ik  nog niet. De liefhebbers moeten spelvreugde hebben en door grotere regio’s te maken is dit minder geworden hoor je nog al eens. Ik vlieg in regio B2 en we beginnen met 3200 oude duiven en 3700 jonge duiven. Zeg zelf is dat niet een mooi aantal voor een regio , ik vind van wel. In 2013 gingen we met noord en zuid naar verschillende losplaatsen van ongeveer de zelfde afstand , prima toch. De afdeling 7 is ruim 100 km in de lengte. In het noorden was men met de nieuwe indeling tegen de breedte. Na dit jaar is men over het algemeen niet tevreden wat ik begrijp. Ga het maar weer zo doen als in 2013 zou ik zeggen. Iedere verandering is geen verbetering. Men zou die grotere indeling ook hebben gedaan voor het vervoer. Nou als ik in het Spoor kijk bij Vliegensvlug waar de vrachtprijzen bij staan dan is afdeling 7 duur. Als je weet dat we hier van iedere vlucht de duiven moeten aanleveren en dat er bij ons per duif  € 0,12 extra moet worden betaald , hoor ook + € 0,18. Dan komt afdeling 7 bij de top te staan wat de duurte betreft. En dan te bedenken het vele werk van duiven aanvoeren en manden ophalen. Ik vraag me af waarom andere afdelingen zoveel goedkoper zijn. Als je altijd bij de zelfde vervoerders zit maken deze misschien wel misbruik van de situatie. Afdeling maak duidelijke regels hoe je het wil hebben en laat vervoerders maar eens inschrijven voor wat voor prijs ze willen rijden. Dit jaar op Troyes had onze afdeling 2 auto’s één auto reed donderdagavond weg terwijl de andere naar huis ging en vrijdagmorgen op pad ging , vind dit concoursvervalsing. Als je hoort dat de coördinator zegt dat de vervoerders zelf  maar moeten weten wanneer ze gaan rijden dan denk ik fout. Als afdeling ben je opdrachtgever dus vervoerders horen te doen wat de afdeling wil , donderdag inkorven dan ook donderdag weg rijden.

Op eigen hok

De oude doffers zitten ook weer in hun eigen bak en het gaat tot nu toe heel goed. Geen gevecht gesignaleerd dus een goed teken zullen we maar zeggen. Nu ze gaan ruien zijn ze de voorbije week met dit prachtige weer 3x in de ren in bad geweest waar ze graag in gaan. Ook hebben de doffers iedere dag in de spoetnik kunnen kijken , wat ze ook geregeld doen. Komende week zal het kouder en wisselvalliger worden maar goed als de zon er een poosje is dan is het gelijk weer wat lekkerder in het hok. Met slecht weer en veel wind zal de klep dicht blijven. Het hok staat op het zuidoosten en met westelijke wind kan misschien wel het raam open zodat ze veel frisse lucht krijgen. Tussen de twee afdelingen van de oude is nu de schuifdeur dicht. Laat ze eerst maar goed een bak hebben. Ook wil ik ze met goed weer af en toe eens om beurten los laten. Alle duivinnen zitten in het jonge duiven gedeelte en overdag kunnen ze in de ren. Deze worden niet meer los gelaten. Mocht het zo zijn dat de doffers los gaan dan mogen de duivinnen niet in de ren. Dat is ook zo in het vliegseizoen als de doffers los gaan worden de jongen en de nonnen in het hok gedaan. Een doffer weet al gauw waar de duivinnen zitten en blijven op het dak klooien en willen niet vliegen. Als de nonnen los gaan dan zit er natuurlijk ook niks in de ren.  

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten