Translate,Home

zondag 15 juli 2012

weekbabbel 15 - 22 juli 2012


Vooruit kijken

Nu het oude duiven seizoen bijna is gebeurd ga je weer kijken welke voldoende hebben gepresteerd om te behouden. De eersten dat ga nog wel , die goed presteert en die je graag ziet al heeft die het dit jaar iets minder gedaan mag blijven. Ook misschien enkele oudere die hun sporen hebben verdiend zouden naar de kweek kunnen gaan. Het ligt er ook aan hoeveel jonge doffers er goed genoeg zijn om te blijven. Ik heb 32 broedbakken en ze hoeven heus niet allemaal vol er mogen er best enkele leeg blijven. De laatsten die je laat overwinteren zijn aan het eind van het liedje meestal de eersten die door de mand vallen wat prestaties betreft. Er worden meer slechte dan goeie naar de poelier gebracht. Wat voor de één een mindere is dat is voor een ander een goeie , het is net hoe hoog de lat ligt.

Op eigen hok

Maandagavond zijn de jongen mee gegaan voor een africhting. Dinsdag zou het in de morgen redelijk weer zijn. Om 8.30 uur werden ze gelost , ze deden over de 67 km een uur. Dus wel heel lang , ze kwamen alle van achter en geen één duif over zien komen. Als ik lees dat ze van bv Groesbeek ruim 90 per uur vliegen. Dan denk ik dat de duiven niet goed zijn weg getrokken of met eerdere of latere lossingen zijn mee getrokken. Om de 10 minuten lossen is veel te kort op elkaar , vind ik althans. Nu kwamen de jongen van deze africhting bij de leden van mijn club heel traag en ook alles van achteren. Hier waren er twee uur na de eerste 42 jongen terug van de 44. En de laatste twee zijn nog steeds onderweg. Van de lossingen uit st Job dinsdag zijn nog wel wat jongen niet terug. Als het weer eens wat beter wordt komen er nog wel weer thuis , dan kunnen deze een poosje uitrusten voor de navluchten.

De ene week is het 4x in manden en deze week voor mij 2x. Je mag ook in manden voor Orange ochtendlossing maar hier doe ik niet aan mee. De overnachters willen graag deze vluchten met ochtendlossing , mede hierdoor wordt het programma te vol. Ik zou deze 3 ochtend lossingen laten vervallen en dan van de vijf dagfond vluchten  drie wat verder. Dan heb je toch ook ochtendlossingen waar ze op mee kunnen. Scheelt veel werk voor de vrijwilligers die al het werk moeten doen. Door de vele vluchten worden het steeds kleinere concoursen. Besturen denk er eens over na.

Vrijdagavond zouden de jongen voor de 2e keer deze week ingekorfd worden maar vanwege de vele regen die voor zaterdag werd voorspeld is het inkorven verschoven naar zaterdagavond. De mensen van Afdeling 7 die hierover gaan krijgen een dikke 10 en een kus van de juffrouw , prima gedaan jongens. Om vrijdag in te manden en de jongen op de eerste vlucht gelijk twee nachten in de mand te laten is een beetje vragen om moeilijkheden. We willen het beste voor onze duiven dus nogmaals een wijs besluit om het inkorven te verzetten. Zaterdagavond zijn de jongen naar Grimbergen 110 km gegaan. Zondag konden ze om 9.45 het luchtruim in gaan op hun reis naar huis. Ondanks de wnw wind kwam alles terug uit het noordwesten , het werd een trage vlucht met bij alle liefhebbers achter blijvers. Hier arriveerde de eerste om 11.11 en bleef 3 minuten vliegen voordat ze naar binnen ging. Er stonden enkele roofvogels en een ooievaar in de lucht en daar blijven ze toch bang voor. Ik zou zeggen kom snel naar binnen daar zit je veilig maar dat denken duiven blijkbaar niet. In de club werd begonnen met 6-8-9-enz. en 17 van de 40 in de uitslag. In de regio een drama hier in de club maar 1 duif net bij de eerste 100 , alle vroege duiven zaten in het nw van de regio en dat met wnw wind . Voor de liefhebbers hier een raadsel hoe dit kan gebeuren. Nu ben je na de eerste vlucht in de regio en afdeling al uitgeschakeld voor een kampioenschap. Van mezelf zijn er nog 3 onderweg , twee mooie doffertjes die ik graag terug had. We zullen morgen zien of ze nog komen.

Omdat ik al een aantal weken problemen heb met mijn site, ben ik met mijn weekbabbels en andere nieuwtjes verhuisd naar een weblog: http://addejongheukelum.blogspot.nl/
Mijn schoondochter heeft dit gemaakt , ik hoop dat ik het daar bij kan houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten