Translate,Home

zondag 19 augustus 2012

weekbabbel 19 - 26 augustus




Tropisch weer
 
Ineens toch zomer , nu zijn heel de week duivenmelkers al met het weer bezig. Dit jaar is het wel een raar jaar wat het weer betreft , koud , nat en nu weer warm en veel duivenmelkers weten precies hoe en wat er moet gebeuren dit weekend. De meeste afdelingen hebben minder duiven in de mand en sommigen hebben de vluchten ingekort. Wel een goede zaak denk ik zo. Er werd gewaarschuwd voor inversie en om ze dan zo vroeg te lossen is denk ik vragen om moeilijkheden. Nou weet u dat ik niet zo hou van vroeg lossen. Ik zeg al jaren laat s’morgens het water weg lopen , dan er vers water in wat de duiven horen zodat ze gaan ze drinken. Als er water in staat van de vorige avond zullen er maar weinig zijn die de bak water opzoeken. En dat is belangrijk zeker met die warmte van nu. Dan maar een uurtje later los dan is de inversie misschien ook wat minder en verloopt de vlucht wat beter. Had de ouden vrijdagmiddag nog rijst gegeven en wat voer zodat ze thuis al lekker hebben gedronken. Met het in manden hadden ze een lekker zacht kropje met wat voer en water. Daarom heb ik met dit warme weer liever op vrijdag in manden dan kunnen ze thuis lekker drinken.

Ook grote verschillen in snelheid ,  als ik kijk naar Grimbergen die van Afd.7 zuid gingen om 7.00 uur los en de hoogste snelheid die ik zag was 1503 meter. Die van Afd.5 gingen om 7.15 en 7.25  los  en hier de hoogste snelheid 1871 meter. Hoe is dit mogelijk denk ik dan van een vluchtje van 120 km. Op de site van Afd.7 staat dat de duiven een snel vertrek hadden , maar ja dat staat er iedere week. Als er 368 meter verschil in zit dan is er wel wat aan de hand geweest.
Laten we hopen dat er nog veel terug komen , heeft u een vreemde geef water en voer dat zou u ook graag zien als uw duif ergens neer strijkt , ze zijn dan zo weer opgeknapt en kunnen weer op weg gaan naar huis.


 
Op eigen hok
 
Maandag de 13e augustus was het inkorven voor de tweede africhtingsvlucht voor de natour.
Op dinsdag werden ze vanaf !!!! 10.00 uur gelost wat dat vanaf betekent is een vraagteken.
Gaan ze niet alle tegelijk los , het lijkt er niet op daar er verschillen zaten in aankomsttijden.  Bij een zuster vereniging waarvan de duiven aan de andere kant van de auto zaten dan die van onze vereniging kwamen de duiven eerder. Maar goed ze kwamen wel goed af , van de drie laten die mee waren en vorige week met de africhting vlot thuis waren was er vandaag maar één terug. De andere twee kwamen één op woensdagmorgen en de andere donderdagmorgen. Deze laatste had een hele jas uit gedaan en zat onder de olie. Deze maar niet in het hok laten zitten en apart gezet zodat hij eerst op krachten kan komen.
 
Donderdag zijn er 20 mee gegaan naar Nanteuil , dit werd Morlincourt en later weer Laon dit vanwege de warmte die het weekend verwacht werd. Er werd zaterdag al heel vroeg gelost 7.00 uur ondanks dat er inversie was. Aan de zon is dit 6 uur en zoals u weet vind ik dit veel te vroeg. Dat het niet hard ging was te verwachten , maar de vraag is hebben ze als ze zo vroeg los gaan eerst nog gedronken. Ik heb daar mijn twijfels over. De eerste was hier om 10.18 uur , ze kwamen in begin traag. In 39 minuten waren de prijzen eruit in de club ik had er 8 in staan beginnend met 4-9-16-enz. Om 11.56 kwam de vijftiende en bijna een uur later de volgende. Dit was met nog vier te gaan gelijk de laatste voor zaterdag. Bij alle liefhebbers waren zaterdag nog duiven onderweg. Ze kunnen hier in de ren waar eten en drinken klaar staat zodat ze als ze terug komen niks te kort komen.
 
Vrijdagavond zijn 20 oude duiven mee gegaan voor de eerste natour vlucht Grimbergen 110 km. De jongen , die al aardig in de rui waren zijn in het hok gebleven dit ook vanwege de warmte. De oude kwamen vanwege de zzo wind alle uit het nw terug. De eerste bleef nog 2 minuten vliegen en toen die naar binnen ging werd hij niet geconstateerd door het elektronisch systeem. Omdat het de eerste was ik naar het hok , hem gepakt om hem over de antenne te halen en na enige tijd was het piep. Het bleek een gouden piep te zijn want hiermee had hij nipt de eerste in de club. Ze zaten alle 20 weer snel in het hok. In de club werd het 1-3-4-5-9-enz. en 17 in de uitslag. In de regio 3b staan er 18 van de 20 op papier. Ondanks dat ze alle verkeerd kwamen toch wel tevreden. Alle duiven hadden dorst , maar ja als ze zoals ik zeg “ onderhand midden in de nacht gelost worden “ hebben ze geen tijd voordat ze vertrekken om goed te drinken.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan de weekbabbel ook bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten