Translate,Home

zondag 10 maart 2013

weekbabbel 10 - 17 maart 2013

                                         Eerste jongen 2013 in hok.
Hoera terug

Vorige week een overnacht duif weg , deze is niet terug zoals u gedacht had met bovenstaande tekst. Het zit zo toen ik ze deze week los had bleef er een doffer en een duivin op het dak zitten , licht wel een vreemde. De doffer kon naar binnen en toen ik keek zat de vreemde duivin ook binnen. Ze had een bruin kippenringetje boven de vaste voetring , deze kleur heb ik niet. Ze maar apart zetten , het is een prachtig duivinnetje. Toen ik naar de ring keek bleek ze van mezelf te zijn. Ze was vorig jaar voor de jonge duiven vluchten van het hok weg. Ze komt uit Shaki die al een 4e NPO en 6e NPO vloog , haar moeder is dochter van de Raket 3e NPO. Weet nog dat ik er vorig jaar best buikpijn van had dat precies deze weg was. Dus nu best blij dat ze weer thuis is , zal ze maar vast houden anders gaat ze misschien op een gegeven moment weer terug naar haar “vakantie adres “. Ze zag er prima uit , de verzorger bedankt daar voor. Misschien heeft u er jongen uit gehaald, ik zou zeggen veel succes daarmee.

                                         Dochter Shaki terug gekomen.
Op eigen hok

Nu het voorbije week ineens lente werd zijn de duiven voor het eerst weer enkele keren los geweest. Ze vliegen nog niet zo veel maar dat hoeft ook niet. Beter is het dat ze het zelf rustig aan opbouwen. Had donderdag net de doffers los en er stonden wel geteld elf roofvogel in de lucht. Gelukkig waren de duiven er allemaal nog , dus daar word ik wel weer blij van. Als je hoort van de ravage wat roofvogels dit jaar allemaal aanrichten onder de duiven , niet normaal meer. Ook in de grote steden zijn ze al volop , het wordt steeds erger de laatste jaren. De eerste jongen zitten nu een week in hun eigen hok en er zijn er bij die al boven in de schapjes vliegen. Eerst de ouden een beetje in het ritme zien te krijgen maar nu het weer veel kouder is geworden met dan ook nog de sneeuwbuitjes die men verwacht is het niet echt lekker om ze los te laten. Voor ze los gaan eerst maar op buienradar kijken of er regen of sneeuw aan komt. Wat dat aan gaat is dit wel makkelijk om te zien , zelfs kan je de verwachting voor 3 uur zien. Laten wij als duivenmelkers hopen dat dit de laatste stuiptrekkingen zijn van koning winter. Je moet een beetje positief zijn en blijven en denken aan de mooie vluchten die er dit jaar aankomen , dus daar blijven we nog maar van dromen. In België gaat wat ik begreep op 17 maart de vluchten op de wagen , meestal heel korte vluchten. Ook de lezers uit België veel succes op de vluchten. In Nederland beginnen de meeste Afdelingen de eerste of tweede week van april met de eerste vlucht. Morgenavond 11 maart even naar Culemborg waar Ko de duivendokter , of moet ik nu zeggen Travi-Ko , komt om daar enkele duiven en de mest na te laten kijken. Mocht er wat zijn dan kan er nu nog worden ingegrepen. De ouden zijn in december al tegen Paramixo geënt , dus daar nu geen last meer van.  

Heeft u vragen mijn email adres is : jon72780@planet.nl
U kunt van alles bekijken op http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten