Translate,Home

zondag 15 maart 2015

weekbabbel 15 - 22 maart 2015

              Ad de JONG  -  HEUKELUM

                                      Lossing 2014  in Vuren bij de Mac

Nog twee weken

Over ruim 14 dagen zit de sport weer op de wagen , de eerste africhtingsvlucht is dinsdag 31 maart. Zoals het er nu uit ziet zou het de eerste helft van deze week lente worden. Helaas zijn de verwachtingen voor daarna weer kouder , laten we hopen dat ze er naast zitten en dat de lente doorzet. Dit jaar voor het eerst het nationale vliegprogramma , gelijk beginnen en evenveel vluchten. Met de oude starten we gelijk maar met de jongen zijn er afdelingen die wel 4 weken eerder beginnen. Nu vind ik 25 juli starten met de jongen veel te laat en de afstanden zijn veel te kort. Maar goed het is niet anders. In België zijn de eerste vluchten met de oude dit weekend begonnen. Vorige week was bij ons afdelingsvergadering. Een jaar of 10 geleden had onze vereniging al voorgesteld om zelf  te bepalen hoeveel duiven je zet voor club , regio of afdeling. Hier was men altijd op tegen. Nu waren er veel verenigingen net als in onze club waar soms meer trainingsduiven mee waren dan concours duiven. De uitslag van de vereniging werd steeds kleiner. Het nieuwe bestuur heeft dit in gezien en wil graag dat de duiven in de club in concours komen. Dus wat ik begreep mag je vanaf nu zelf bepalen hoeveel duiven je zet in club , regio en afdeling. Hopelijk zet men nu de duiven in de club zodat het weer een mooie uitslag wordt met een flink aantal duiven.
Voorbije week dinsdag en woensdag mooie voetbal wedstrijden gezien. Donderdagavond weer in de zetel om naar Ajax te kijken. Nou eigenlijk zonde van je tijd , een belabberde wedstrijd. En dan denken die mannen nog dat ze het goed hebben gedaan door maar net te verliezen. Je kan beter naar het Nederlands damesvoetbalelftal kijken die spelen heel wat beter. Die gaan ook niet voor ieder wisse wasje op de grond liggen. Wat dat betreft zijn veel mannen maar watjes , ik zou zeggen aan pakken die hap.
Op 14 maart is de eerste verkoop geweest van de Golden race van Regio 4 Afdeling 7. De twee die ik had geringd waren nog te jong. Volgende week kan ik waarschijnlijk niet dus zal het de 28e worden maar dan zijn ze weer rijkelijk vlot. Komen ze tussen eigen jongen dan zal het nog wel gaan. Hier zijn de jongen die 2 januari zijn geboren ook nog niet los geweest. Wel geregeld op de klep in het rennetje zodat ze zien waar ze zijn. Dus wie durft het aan om ze te kopen.

Op eigen hok

Voorbije week iedere dag de doffers en de duivinnen los gehad. Meestal zo rond de middag , dat kan ik doen daar ik thuis ben. Zou ik moeten werken dan zouden ze pas later los kunnen. Het is al iedere dag wat langer licht dus we gaan de goede kant op. Als de temperatuur boven de 15 graden komt en je zit uit de wind in de zon dan is het alweer heerlijk om even buiten te zitten. In het hok is het ook lekker met de zon op de pannen. Het is nu lekker licht bij de doffers met de 6 lichtpannen boven de klep. s’Avonds gaat de schuif dicht anders blijft het te lang licht. Ik heb liever dat het pennen stoten nog niet begint. De mest is mooi met wat dons erop dus dan hoef je geen zorgen te hebben. Gaan ze los dan vliegen de doffers al een anderhalf uur , niet constant want ze vallen af en toe op het dak of op de klep en stuiven dan weer weg. Je ziet dat ze er al zin in hebben en graag vliegen. Voor begin deze week zijn de vooruitzichten mooi dus maar eens kijken of ik ze weg kan brengen voor een trainingsvluchtje. Zal waarschijnlijk Almkerk worden ongeveer 14 km. De oudere doffers komen vanaf 5 maart weer buiten , ze hoeven niet te ver het gaat er maar om dat ze weer in het ritme komen. Ook als ze thuis komen zorg ik dat de duivinnen in het hok zitten zodat de jaarlingen het spelletje door krijgen. Regelmatig zet ik de Mega op test met loslaten en dat ook met een trainingsvluchtje …. als ik het niet vergeet !!! Als de oude los zijn geweest gaan de jongen in het rennetje dat op de klep staat. Iedere dag draait de buizerd zijn rondjes , ook komt de sperwer geregeld eens langs of er wat te halen valt. Gelukkig zijn alle oude nog aanwezig en heb niks gezien van gewonde of zo. Misschien komt het door deze rovers dat de doffers zo lang vliegen. Dit deden ze andere jaren niet , of het een goed teken is !! Over een maandje zijn de eerste uitslagen er en dan kan je al een conclusie trekken. We wachten maar rustig af.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl

U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten