Translate,Home

zondag 3 maart 2019

weekbabbel 3 - 10 maart 2019

               Ad de JONG  -  HEUKELUM
 
                                    Duivinnen in het rennetje
Beurs in Houten

Dit weekend was de voorjaarsbeurs in Houten. Zaterdag schijnt het extreem druk te zijn geweest met heel veel buitenlanders uit verschillende landen. Zaterdag werden Ron & Dennis v Veggel bij Pipa gehuldigd omdat hun 674 6e was in de pipa ranking. De foto die Dennis stuurde kon ik hier helaas niet op krijgen. Zelf ben ik zondagmorgen gegaan , voor de middag was het niet te druk. Later werd het weer best druk. Kwam Arie en Anja Versluis tegen en na wat te hebben bij gepraat zijn we wat gaan eten. Daarna nog wat boodschappen gedaan en rond 13 uur weer op Heukelum aan gegaan. Om net half twee kon de garage deur weer dicht en was Adje weer thuis. Eerst maar een paar uur op de bank gelegen. Ja , je wordt oud Adje. Om half vijf de duiven gaan voeren en bij de weduwnaars een 18 jongen geringd , nog enkele te gaan. Wel nog even in de gaten houden of ze er allemaal nog om zitten. Nu de voorjaarsbeurs weer is geweest duurt het nog een week of vier en de eerste africhtingsvluchten zijn weer aan de gang. Op zaterdag 13 april is dan voor heel Nederland de eerste vitesse vlucht.
Ventileren

Ik kreeg deze week een mail van de ex voorzitter van afdeling 7 Hans v d Veer dat ik zaken ventileer die niet kloppen. Enkele weken terug had ik het dus over vergaderingen. Toen ik dat typte was het zo dat met de jongen Troyes bij alle drie de afdelingen op het programma stond. Dat is dus daarna veranderd in Sens 425 km voor mij en dat vinden velen in afdeling 7 beter. De eerste dagfondvlucht Salbris was geen 477 maar 538 km voor mij volgens compuclub dus dat was een typ foutje van mij. Dat bestuur er alles aan heeft gedaan om niet naar Orange te gaan wil ik wel geloven. Dit was immers onbespreekbaar. Dat de vergadering nu toch een vlucht daar vandaan wil is nu eenmaal zo. Je zie maar weer een duivenmelker is niks veranderlijker dan het weer. Zoals je weet geef ik mijn mening maar wil wel proberen zo positief mogelijk te blijven. Zag op  livestream NPO dat u zich heeft opgegeven voor in een commissie bij de NPO , veel succes daar.
Op eigen hok

Met het mooie weer dat we hebben gehad zitten overdag de duivinnen in het rennetje terwijl de doffers op de kleine jongen zitten. In 4 dagen tijd zijn de eieren uit gekomen. Tot nu toe geen problemen gehad met vechten of verkeerd vliegen. Op dit moment zien alle jongen er prachtig uit. Het is de bedoeling dat als de jongen 14 – 18 dagen oud zijn de ouden gescheiden worden. In de morgen mogen de doffers los uit hok 2 en na het vliegen mogen naar binnen in hok 1 waar de jongen liggen. Voor ze binnen mogen zijn de duivinnen van hok 1 naar hok 2 gegaan. De duivinnen mogen dan in de namiddag los en mogen dan na het vliegen weer bij de jongen. Zij zitten dan heel de nacht bij de jongen. Zo kunnen ze beide hun jong(en) voeren en alvast uitvliegen wat ze wel niet zo lang zullen doen omdat ze naar de jongen willen. Op deze manier worden ze mogelijk nog wat bakvaster. Ze kunnen dan even de vleugels strekken. Hopelijk is het tegen die tijd aardig goed weer om ze elke keer los te laten. Goede gezondheid en hou je haaks.
mail  addejongheukelum@hotmail.com                                                                                                      http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten