Translate,Home

zondag 17 november 2013

weekbabbel 17 - 24 november 2013

               Ad de JONG  -  HEUKELUM
                                    de Raket  3e NPO  Breteuil  8.173 duiven

Sint en Spoor

Zaterdag zijn Sint en Pieten weer in het land gekomen voor een mooi kinderfeest. De laatste tijd veel gedoe over zwarte Pieten. Waar maakt men zich tegenwoordig toch druk over. De Pieten zijn zwart doordat ze door de schoorsteen komen , toch. De kinderen assosjeren zwart zijn niet met discriminatie en hebben geen enkel probleem met zwarte Pieten. Laten we dit kinderfeest zo houden als het altijd is geweest en de kinderen laten genieten van dit gebeuren.

Deze week een dik Spoor der Kampioenen met samenwerking NPO gaat het dit keer naar alle leden van de NPO. Deze week 2x zo dik als normaal. Er staat veel informatie in van onze Bond en ook van alles over de beurs die 23 en 24 november wordt gehouden in Houten. Het zijn meestal de zelfde standhouders die hier komen. In het midden van het Spoor daarom een mooie plattegrond waar u uw favoriete stand kunt vinden. Nu is het minder groot dan de voorjaarsbeurs dus alles is wel te vinden. Zoals heel de winter altijd wel enkele reportages in het Spoor. Leuk is om te lezen hoe een hard vliegende topper zijn duiven verzorgd. U en ik willen graag wat leren niet waar of moet ik zeggen wel waar…..  Soms lees je weleens dat er niet gekuurd wordt , toch lees je tussen de regels door dat er wel af en toe een geel pil wordt gegeven. Ik denk dat je niks tegen het geel hoef te geven maar dan moet je de duiven wel in je hok houden en er geen vreemde bij doen. Ga je korven en komen ze in aanraking met andere duiven zeker met de drinkgoten in de container dan is af en toe in grijpen tegen geel ( tricho ) wel gewenst. Wat me opvalt aan het Spoor is het achterblad waar Pipa veilingen aankondigt van bekende liefhebbers , tegenwoordig vaak alleen oude duiven. Of ik naar de beurs ga weet ik nog niet , gaat u er naar toe veel plezier.

Op eigen hok

Wat de duiven betreft is er niet zoveel te vertellen. Vrijdag was het mooi weer , ik wilde in het begin van de middag de doffers los laten. Toch heb ze ik maar binnen gehouden dit vanwege jagers in de polder. Deze mensen hebben ook een hobby en ik wil niet graag dat er per ongeluk een schot hagel door mijn koppeltje doffers heen gaat. De laatste tijd ben ik bezig geweest om de koppels samen te stellen op papier. De Raket 3e NPO 8.173 duiven is naar het kweekhok verhuisd , hij komt te staan op een dochter van Shakira waarvan een zoon de 2e NPO heeft gevlogen. Heb dit jaar uit enkele koppels nog wat jongen gehaald ( mei / juni ) en deze gaan tegen elkaar. Een mooi koppeltje lijkt me : doffer volle broer 3e Aangewezen Jong Afdeling 7 x duivin volle zus 4e Teletekst Jong 2013. Zo hoop ik snel een jong koppel te ontdekken waar bruikbare duiven uit komen. Deze jongen hou ik zelf om ze te proberen in 2014. Het is ieder jaar tenminste bij mij weer afwachten of er bruikbare duiven uit een koppel komen. Leuk aan kweken vind ik ook wat voor kleur de jongen worden. Het ene jaar meer witpennen dan het andere jaar waar dit dan aan ligt , wie het weet mag het zeggen. Ze zeggen ook wel eens als je veel doffers kweek dat je een goed seizoen heb. Heb dit nooit bij gehouden dus kan er niets over zeggen.

Heeft u vragen mijn email adres is :  jon72780@planet.nl
U kan van alles bekijken op  http://www.addejongheukelum.blogspot.nl/


Geen opmerkingen:

Een reactie posten